53
139
Onze Commissie heeft in de meening, dat ook de bijzondere
scholen er prgs op zouden stellen, indien op een afzonder
lijken staat als bijlage van het Jaarverslag, de resultaten
van het bijzonder onderwijs werden vermeld; evenals dit
sedert eenige jaren met betrekking tot de openbare scholen
geschiedt, een vraaglijst aan de hoofden der bijzondere
scholen verzonden. De beantwoording dezer vragen vindt
men thans in de Bijlagen.
Aangaande een andere school, die onder dezelfde sub
commissie ressorteert, wordt medegedeeld, dat, hoewel de
resultaten bevredigend kunnen worden genoemd, de terug
keer met onbepaald verlof uit den militairen dienst van het
hoofd zeker op de resultaten van het onderwijs een gunstigen
invloed zal uitoefenen.
Van een school, waarvan de uitkomsten „voldoende”
worden genoemd, schrijft het hoofd de toeneming van het
getal leerlingen aan de goede qualiteit van het onderwijs
toe. Een der leden van het personeel meende, dat de onge
regelde schooluren op de openbare scholen oorzaak van die
vermeerdering was.
Dezelfde sub-Commissie las zeer goede opstellen op een
andere school en hoorde vrij moeilijke rekenkundige vraag
stukken goed beredeneeren. Hare meening, dat het schrijf
onderwijs beter kon zijn, werd door het schoolhoofd gedeeld.
Een derde sub-Commissie zegt, de resultaten moeilijk te
kunnen beoordeelen, omdat aan de bedoelde school minder
lesuren worden gegeven dan op andere soortgelijke scholen
en meer leervakken op den rooster staan. Ofsehoon het
onderw’ijs goed is, vreest zij, dat op de inrichtingen van
voortgezet onderwijs, waarop onze Commissie echter geen
controle heeft, wel eens zou kunnen blijken, dat het geleerde
„er niet zoo vast in zit”, daar niet veel tijd voor herhaling
is overgebleven.
Een drietal sub-Commissies gaven schriftelijk werk op voor
de vakken lezen, schrijven, taal en rekenen (en één boven
dien voor aardrijkskunde). De resultaten konden goed, zeer
goed, zeer gunstig worden genoemd.
’1
VERSLAG LAGER ONDERWIJS