53
145
breid met twee lokalen, zoodat er thans 10 lok. zijn. Aan
de buitenzijde is een tweede brandtrap aangebracht.
Sub-C'ommissie in de 9e Afdeeling. School aan den Lutherschen
Burgwal 13 (Hoofd D. Moolhuizen.) Wordt, dachten wij, het
onderwijs in de hoogere klassen ten koste van nuttige
onderwerpen niet te veel uitgebreid, we woonden o.a. eene
les by over de Indiërs, Meden en Perzen, die niet anders
dan zeer oppervlakkige kennis kan geven. In eene andere
klasse werden de Phoeniciërs besproken: weer een andere
onderwijzer had het nog al uitvoerig over de Hollandsche
graven.
Behandeling van de oude geschiedenis was noodig, beweerde
men, om de examens op scholen, waarvoor toelating van
enkele leerlingen gevraagd wordt.
Sub-Commissie in de 9e Afdeeling. School Z.-O. Binnensingel
(Hoofd N. A. M. Peetels.) Er wordt in enkele klassen nog
op de lei gewerkt. De houding bij ’t schreven liet hier en
daar nog al te wenschen over. Leermiddelen, in handen
der leerlingen, ontbraken. Die vóór de klassen en aan den
wand waren zeer goed.
Sub-Commissie in de 9e Afdeeling. School Z.-O. Buiten
singel 236 (Hoofd J. Kruyswyk.) In alle klassen werden door
ons de cahiers ter inzage gevraagd. In de le en 2e klasse
vonden wij het schriftelijk werk vrij netjes; in 3e en 4e tame
lijk; in ’t huiswerk (Fransch) veel foutenin 5e en 6e netjes
in 7e en 8e goed.
De houding by ’t schrijven, voor een deel nog op de lei,
was van vele leerlingen slecht.
In de 6e klasse was het resultaat van het onderwijs in
aardrijkskunde (Nederland) tamelijk; van het onderwijs in
vaderl. geschiedenis gering. Het „hoofd” meende ook, dat
het laatste beter moest zyn.
In de 7e en 8e klasse woonden we eene les by, op ons
verzoek gegeven, in aardrijkskunde en geschiedenis. Er werd
gesproken over Egypte, Sparta, Athene. Men was niet verder
gekomen dan tot Alex, den Groote. Van den nieuweren tyd
was in den laatsten tijd niets behandeld.
Later bleek dat het „Hoofd” in die klasse vaderl. ge
schiedenis onderwijst.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
10