53 156 B11 examen, gevolgd door een mondeling, zoo het rapport der schoolhoofden niet overeenstemde met de uitkomst van het schriftelyk examen. Dit systeem zou men het stelsel-Ninek Blok kunnen noemen; 3e. het tegenwoordige stelsel, waarby aan de eandidaten op grond van de rapporten der schoolhoofden vrijstelling van het geheele examen verleend kan worden. De resultaten van dit onderzoek zyn in bygaande tabel neergelegd. 73 o/o 66 A 66.1 o/o 67.5 63.3 Hieruit blykt duidelijk, dat het stelsel-Ninek Blok de beste eerste klassen opgeleverd heeft; immers men vindt voor het percentage der bevorderden: B1 59.9 63.2 54.7 School Uitsluitend toel. ex. Systeem-Ninck Blok Tegenwoordig stelsel. Al zyn de verschillen gering, deze uitkomst is zeker in stryd met hetgeen by de invoering van het stelsel der vrijstellingen verwacht werd. Men meende toen het groote aantal niet-bevorderde leerlingen te moeten toeschryven aan het feit, dat niet zij, die door jarenlangen omgang de leerlingen het beste kennen, over de geschiktheid der eandidaten voor Middelbaar Onderwijs beslisten. De geschiktheid toch hangt af van allerlei factoren, aanleg, leerlust, volharding, oplettendheid, enz., eigenschappen, die niet kunnen blyken op een examen, waar de eandidaten in abnormale omstandigheden verkeeren. Het is te betrenren, dat hier zoowel als elders, o.a. te Groningen, Gouda, Heerenveen, het stelsel der vrijstellingen zoo weinig voldaan heeft, zoodat b.v. al sinds eenige jaren door de directeuren van elders geen vrijstelling verleend werd, ook al rapporteerden hunne schoolhoofden gunstig. Aan kwade trouw mag hierbij niet gedacht worden, alleen aan onvoldoende kennis met de eischen, die de H.B.S. stellen mag. Bovendien hangt het gehalte der eandidaten ook veel af van den onderwijzer, die de hoogste (examen) klasse onder VERSLAG LAGER ONDERWIJS BUI 64.4 V)

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1915 | | pagina 1662