53
157
1
zyn leiding heeft; vandaar dat scholen, die het eene jaar
betrouwbare adviezen gaven, een volgend jaar teleurstellin
gen brachten. Daarenboven kleeft aan het stelsel der vrij
stellingen een groot gebrek, t.w. de zeer ongelijkmatige
beoordeeling door de hoofden der verschillende scholen.
Overeenkomstig Uwe opdracht zijn aan de H.B.Scholen
vergaderingen van directeur en leeraren gehouden.
Op de H.B.S. A verklaarde men zich met 17 tegen 5
stemmen voor behoud van het tegenwoordig stelsel; men
wenscht echter daaraan de volgende verbeteringen aan te
brengen
a. de rapporten, die de schoolhoofden by den Voorzitter
der Examen-commissie inleveren, worden althans voor de
Openbare Scholen (voor de Byzondere kan dit niet geeischt
worden) ook geteekend door den onderwijzer der examen-
klasse
b. de directeuren hebben het recht candidaten onmiddel-
lyk af te wyzen.
Op de H B.S.1 was men met algemeene stemmen (12) voor
terugkeer naar het systeem-Ninck Blok.
Op de H.B S.11 verklaarde men zich met 14 tegen 7 stemmen
voor behoud van het tegenwoordige stelsel.
Op de H.B.S.111 was men algemeen (23 stemmen) voor
terugkeer naar het systeem-Ninck Blok.
Ook den directeuren schijnt het laatste gewenscht; zij
adviseeren daartoe, omdat zy van oordeel zijn, dat by de
beslissing over de al- of niet-geschiktheid van een candidaat
voor het M.O. in de eerste en voornaamste plaats op de
rapporten van de Lagere School moet worden gelet, doch
met het oog op den zeer ongeljjken maatstaf, dien ver
schillende hoofden by het opmaken van die rapporten bezigen,
meenen de directeuren voor een gelijke en rechtvaardige be
oordeeling de hulp van een examen niet te kunnen ontberen.
Bovendien zal de omstandigheid, dat de leerlingen door
anderen buiten hun school ook beoordeeld zullen worden,
op den ijver en de toewijding zoowel van het onderwijzend
personeel als van de leerlingen een gunstigen invloed hebben.
Wordt tot terugkeer tot het stelsel-Ninck Blok besloten,
dan zou door gebrek aan personeel en lokalen het examen
VERSLAG LAGER ONDERWIJS