53
174
’s-Gravenhage, 14 September 1915.
In onze laatstgehouden openbare vergadering, op 7 Sep
tember j.l., heeft het vraagstuk van het zevende leerjaar op
de openbare scholen der 1ste en 2de klasse een onderwerp
van bespreking uitgemaakt, naar aanleiding van een door
een sub-commissie ad-hoc hierover uitgebracht rapport.
Genoemde sub-commissie won, vóór het opstellen harer
eind-conclusies, het oordeel over bedoeld vraagstuk in van
de Afdeeling ’s-Gravenhage van het Nederlandsch Onder
wijzersgenootschap, van idem van den Bond van Neder-
iandsche Onderwijzers en van de Vereeniging van Hoofden
van Openbare scholen in deze gemeente.
Tijdens de besprekingen werd nog door den Voorzitter der
sub-commissie medegedeeld, dat aan de lijst der „plaatsen,
die onze gemeente reeds zyn voorgegaan by de invoering
van een zevende leerjaar aan de „volksscholen” (pagina 4
van het rapport, onder no. 9), moet toegevoegd worden:
Groningen, wat by nadere informatie is gebleken.
Met op één na algemeene stemmen vereen igde onze Com
missie zich met de onderstaande conclusies, door de sub
commissie neergelegd in haar rapport, dat wy de eer hebben
hierbij in drievoud aan Uw College over te leggen en waar
van wjj hopen, dat de kennisneming U zal leiden tot het
besluit van invoering van een zevende leerjaar op alle scho
len der 1ste en 2de klasse in de gemeente ’s-Gravenhage.
Conclusies
lo. De resultaten van het onderwijs over de zes leerjaren
•der gewone volksschool zyn onvoldoende. De leerlingen
hebben aan het einde de leerstof niet genoegzaam verwerkt.
2o. De tegenwoordige vervolgklassen kunnen niet de
noodige en gewenschte verbetering brengen.
3o. Wenscheljjk is het, dat aan de eerste- en tweede-
klasse-scholen een zevende leerjaar worde toegevoegd.
4o. De leerstof der eerste zes leerjaren vorme, zoolang de
leerplicht niet is uitgebreid, een afgerond geheel. I
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
N°. 194.
OnderwerpHet zevende
leerjaar aan de openbare
lagere scholen der 1ste
en 2de klasse.