54 2 gebrekkige leerlingen even goed geholpen worden, terwijl de spreeklessen geen schoolverzuim veroorzaakten. Bij en kele leerlingen .had dit evenwel het nadeel, dat het ge regeld bezoeken dier lessen nu verminderde, wijl het groo- tendeels aan de controle van het hoofd der school ontgaat. De oorlog deed nog op een andere wijze zijn invloed ge voelen. Twee Belgische kinderen werden ook door het hoofd der school aan de Haagsche straat als spraakge- brekkig opgegeven en geplaatst op den cursus aan de Keizerstraat. Daar deze kinderen Fransch spraken, moest de onderwijzeres voor de klankvorming en articulatie na tuurlijk een anderen weg inslaan, waarbij zij van haar stu die in de phonetiek- profijt had. De resultaten waren gunstig. Wat de leerlingen betreft, zij in de eerste plaats vermeld, dat de teruggang van het aantal leerlingen, waarop de Commissie in haar vorig verslag reeds wees als een na tuurlijk verschijnsel, voortvloeiende uit de nieuwe Regelen tot toelating van spraakgebrekkige leerlingen (Art. 3), ook dit jaar aanhield. Vooral de cursussen aan Lijnbaan en Koningstraat ondervonden den invloed daarvan, zelfs in die mate, dat de ouderwijzer in spreken verscheidene uren daardoor vrij van les was. De Commissie meent, dat de tijd niet ver meer zal zijn, dat zij zich genoodzaakt zal zien, U voor te stellen een der drie leerkrachten op wacht geld te stellen. Ingevolge Art. 3 der bovengenoemde Regelen werd voor 49 leerlingen het opzettelijk onderwijs in spreken, na de noodige aanwijzingen aan het hoofd der school en den klasse-onderwijzer, een half jaar uitgesteld. Bij het 2e onderzoek (Art. 5 der Regelen) bleek, dat 33 leerlingen voldoende genezen waren en 10 spreekles noodig hadden, terwijl 6 nog een half jaar in observatie bleven. Vijfmaal kwam het voor, dat de Commissie zich niet kon vereenigen met de uitkomst van het onderzoek door de(n) onderwijzer(es) in spreken, doch, tengevolge van het onder zoek door den schoolarts, lid der Commissie, in plaats van onmiddellijke toelating tot de spreeklessen, uitstel van een half jaar beter vond. Over de aanwijzingen omtrent het verbeteren van lichte gebreken, schrijft Mej. van Dantzig, dat het noodig is, de onderwijzers te wijzen op de regels, der assimilatie, zoo noodig bü vloeiend lezen. Een overzicht van het aantal leerlingen aan de verschil lende cursussen en de verkregen resultaten, blijkt uit de volgende staten: VERSLAG ONDBRW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1915 | | pagina 1890