54
2
gebrekkige leerlingen even goed geholpen worden, terwijl
de spreeklessen geen schoolverzuim veroorzaakten. Bij en
kele leerlingen .had dit evenwel het nadeel, dat het ge
regeld bezoeken dier lessen nu verminderde, wijl het groo-
tendeels aan de controle van het hoofd der school ontgaat.
De oorlog deed nog op een andere wijze zijn invloed ge
voelen. Twee Belgische kinderen werden ook door het
hoofd der school aan de Haagsche straat als spraakge-
brekkig opgegeven en geplaatst op den cursus aan de
Keizerstraat. Daar deze kinderen Fransch spraken, moest
de onderwijzeres voor de klankvorming en articulatie na
tuurlijk een anderen weg inslaan, waarbij zij van haar stu
die in de phonetiek- profijt had. De resultaten waren
gunstig.
Wat de leerlingen betreft, zij in de eerste plaats vermeld,
dat de teruggang van het aantal leerlingen, waarop de
Commissie in haar vorig verslag reeds wees als een na
tuurlijk verschijnsel, voortvloeiende uit de nieuwe Regelen
tot toelating van spraakgebrekkige leerlingen (Art. 3), ook
dit jaar aanhield. Vooral de cursussen aan Lijnbaan en
Koningstraat ondervonden den invloed daarvan, zelfs in
die mate, dat de ouderwijzer in spreken verscheidene
uren daardoor vrij van les was. De Commissie meent, dat
de tijd niet ver meer zal zijn, dat zij zich genoodzaakt zal
zien, U voor te stellen een der drie leerkrachten op wacht
geld te stellen.
Ingevolge Art. 3 der bovengenoemde Regelen werd voor
49 leerlingen het opzettelijk onderwijs in spreken, na de
noodige aanwijzingen aan het hoofd der school en den
klasse-onderwijzer, een half jaar uitgesteld.
Bij het 2e onderzoek (Art. 5 der Regelen) bleek, dat 33
leerlingen voldoende genezen waren en 10 spreekles noodig
hadden, terwijl 6 nog een half jaar in observatie bleven.
Vijfmaal kwam het voor, dat de Commissie zich niet kon
vereenigen met de uitkomst van het onderzoek door de(n)
onderwijzer(es) in spreken, doch, tengevolge van het onder
zoek door den schoolarts, lid der Commissie, in plaats van
onmiddellijke toelating tot de spreeklessen, uitstel van een
half jaar beter vond.
Over de aanwijzingen omtrent het verbeteren van lichte
gebreken, schrijft Mej. van Dantzig, dat het noodig is, de
onderwijzers te wijzen op de regels, der assimilatie, zoo
noodig bü vloeiend lezen.
Een overzicht van het aantal leerlingen aan de verschil
lende cursussen en de verkregen resultaten, blijkt uit de
volgende staten:
VERSLAG ONDBRW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.