59
5
VERSLAG BEW A ARSCHOOI.AKTE-EXAMEN’S.
1.
2.
3.
1.
LEZEN EN VERKLAREN.
OPVOEDING EN ONDERWIJS.
1—2.30.
5
TEEKENEN.
2.30—4.
2.
3.
Welke waarde heeft het vrije spel in de bewaarschool
voor leerlingen en onderwijzeres?
In de bewaarschool moet zoo weinig mogelijk gestraft
worden. Waarom’ Wat moet men doen, om dit doel te
bereiken?
Wat verwacht ge van een goede vertelling voor de ont
wikkeling der leerlingen?
Maak een zooveel mogelijk afgewerkte teekening van één
der volgende onderwerpen:
Een tuinbank: er ligt een hoed op: een voetenbankje of
stoof staat er voor.
Een hui strap je of trapleer.
Een schommel, staande bij een schutting, in den hoek
van een tuin.
Het schriftelijk examen, alsmede de mondelinge examens,
die plaats hadden op 6, 7, 8, 9. 12, 13, 14, 15, 16, 19 en 20 Juli,
gaven aanleiding tot de volgende opmerkingen:
net a 0,40 den M.; Th M. dameslaken a 3,50 den M.;
2‘/s dozijn kleine knoopen van 0,55 het dozijn; l1/» dozijn
groote knoopen a J 0,95 per dozijn; 3 fantasieknoopen van
0.40 het stuk; M. tulle a 1,20 per M. en l1/» M. voerzij
a f 0,65 per M. Zij krijgt 16% korting. Schrijf voor deze
inkoopen een nota. Denk om het plakzegel.
De resultaten van het examen in „Lezen en Verklaren”
gaven over het geheel reden tot tevredenheid. Het technisch
lezen was meestal voldoende of goed; enkele candidaten
lazen te snel en maakten daardoor fouten. Het weergeven
van den inhoud was slechts bij zeer enkele candidaten on
voldoende.-De verklaring van het gelezene, en, in verband
daarmede van woorden en uitdrukkingen, figuurlijke taal,
eenvoudige synoniemen was bij enkele candidaten zeer
onbeholpen, bij de meeste voldoende of goed. Bij de beant
woording der vragen over Aardrijkskunde en Geschiedenis
werd geconstateerd, dat deze vakken over ’t algemeen beter
bestudeerd waren dan vroeger; van de candidaten echter,
die een eindcijfer beneden „zes” behaalden, liet meestal