59 5 VERSLAG BEW A ARSCHOOI.AKTE-EXAMEN’S. 1. 2. 3. 1. LEZEN EN VERKLAREN. OPVOEDING EN ONDERWIJS. 1—2.30. 5 TEEKENEN. 2.30—4. 2. 3. Welke waarde heeft het vrije spel in de bewaarschool voor leerlingen en onderwijzeres? In de bewaarschool moet zoo weinig mogelijk gestraft worden. Waarom’ Wat moet men doen, om dit doel te bereiken? Wat verwacht ge van een goede vertelling voor de ont wikkeling der leerlingen? Maak een zooveel mogelijk afgewerkte teekening van één der volgende onderwerpen: Een tuinbank: er ligt een hoed op: een voetenbankje of stoof staat er voor. Een hui strap je of trapleer. Een schommel, staande bij een schutting, in den hoek van een tuin. Het schriftelijk examen, alsmede de mondelinge examens, die plaats hadden op 6, 7, 8, 9. 12, 13, 14, 15, 16, 19 en 20 Juli, gaven aanleiding tot de volgende opmerkingen: net a 0,40 den M.; Th M. dameslaken a 3,50 den M.; 2‘/s dozijn kleine knoopen van 0,55 het dozijn; l1/» dozijn groote knoopen a J 0,95 per dozijn; 3 fantasieknoopen van 0.40 het stuk; M. tulle a 1,20 per M. en l1/» M. voerzij a f 0,65 per M. Zij krijgt 16% korting. Schrijf voor deze inkoopen een nota. Denk om het plakzegel. De resultaten van het examen in „Lezen en Verklaren” gaven over het geheel reden tot tevredenheid. Het technisch lezen was meestal voldoende of goed; enkele candidaten lazen te snel en maakten daardoor fouten. Het weergeven van den inhoud was slechts bij zeer enkele candidaten on voldoende.-De verklaring van het gelezene, en, in verband daarmede van woorden en uitdrukkingen, figuurlijke taal, eenvoudige synoniemen was bij enkele candidaten zeer onbeholpen, bij de meeste voldoende of goed. Bij de beant woording der vragen over Aardrijkskunde en Geschiedenis werd geconstateerd, dat deze vakken over ’t algemeen beter bestudeerd waren dan vroeger; van de candidaten echter, die een eindcijfer beneden „zes” behaalden, liet meestal

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1915 | | pagina 1931