59 10 SPELEN. I die naar aanleiding van die gaven verwerkt kan worden. De tusschengaven, het legspel van Mej. Kriebel, en de 5e gave B. waren echter niet bü alle caudidaten voldoende bekend. Terwijl verschillende candidaten met vaardigheid voorwerpen van papier, bouw- of legfiguren van de ver schillende speelgaven samensteldeu, waren er andere, bij wie deze vaardigheid ontbrak. Sommige candidaten bleken niet alleen zelf goed met de speelgaven te kunnen werken, maar ook te weten, op welke wijze men de lessen voor de kinderen aangenaam en nuttig kan maken. De opgave voor dit deel van het examen luidde: Schrijf vjjf titels van bewegings- of nabootsingsspelen op, één daarvan moet gij den kinderen beginnen aan te leeren (20 minuten). Speel daarna een half-vrij spel naar uw eigen keus (10 minuten). Bij de beoordeeling werd gelet op: inleiding, opstelling der klasse, verklaring, aanleeren en leiden van het spel, omgang met de kinderen. Het grootste deel der candidaten wist zoowel het half vrije, als het bewegingsspel op aantrekkelijke wijze in te leiden, waardoor de lust tot meespelen bij de kinderen werd opgewekt. Slechts enkelen bepaalden zich bij de aankon diging van het spel zonder meer. De opstelling der klasse liet bij sommige candidaten te wenschen over. Te vaak nog kwam het voor, dat de kinde ren te dicht opeen stonden, terwijl toch het lokaal flinke speelruimte* bood. Ook ging bü menige candidaat de aan vankeljjk goede* opstelling gedurende* het spel verloren. Verschillende* candidaten stelden echter de klasse flink op. in één of meer kringen of op rijen naar den aard van het spel, gaven ieder kind zooveel mogelijk speelruimte en zorgden er voor, dat die ruimte gedurende het spel behou den bleef. Büna alle candidaten trachtten het spel te verklaren, maar niet allen slaagden daarin. Bü het uitvoeren der be wegingen door de kinderen kwam dit aan den dag. Zij. die zelf het spel goed begrepen, de daarin voorkomende hande lingen kenden en die goed uitvoerden, hadden het meeste succes. Er waren candidaten, die de bewegingen te vaag en te slap voordeden, wat tengevolge had, dat de uitvoeriat- door de kinderen veel te wenschen overliet. Anderen echtei deden de handeling, na die besproken te hebben, juist en VERSLAG BEW AARSCHOOLAKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1915 | | pagina 1936