59
10
SPELEN.
I
die naar aanleiding van die gaven verwerkt kan worden.
De tusschengaven, het legspel van Mej. Kriebel, en de 5e
gave B. waren echter niet bü alle caudidaten voldoende
bekend. Terwijl verschillende candidaten met vaardigheid
voorwerpen van papier, bouw- of legfiguren van de ver
schillende speelgaven samensteldeu, waren er andere, bij
wie deze vaardigheid ontbrak.
Sommige candidaten bleken niet alleen zelf goed met de
speelgaven te kunnen werken, maar ook te weten, op welke
wijze men de lessen voor de kinderen aangenaam en nuttig
kan maken.
De opgave voor dit deel van het examen luidde:
Schrijf vjjf titels van bewegings- of nabootsingsspelen
op, één daarvan moet gij den kinderen beginnen aan te
leeren (20 minuten).
Speel daarna een half-vrij spel naar uw eigen keus (10
minuten).
Bij de beoordeeling werd gelet op: inleiding, opstelling
der klasse, verklaring, aanleeren en leiden van het spel,
omgang met de kinderen.
Het grootste deel der candidaten wist zoowel het half
vrije, als het bewegingsspel op aantrekkelijke wijze in te
leiden, waardoor de lust tot meespelen bij de kinderen werd
opgewekt. Slechts enkelen bepaalden zich bij de aankon
diging van het spel zonder meer.
De opstelling der klasse liet bij sommige candidaten te
wenschen over. Te vaak nog kwam het voor, dat de kinde
ren te dicht opeen stonden, terwijl toch het lokaal flinke
speelruimte* bood. Ook ging bü menige candidaat de aan
vankeljjk goede* opstelling gedurende* het spel verloren.
Verschillende* candidaten stelden echter de klasse flink op.
in één of meer kringen of op rijen naar den aard van het
spel, gaven ieder kind zooveel mogelijk speelruimte en
zorgden er voor, dat die ruimte gedurende het spel behou
den bleef.
Büna alle candidaten trachtten het spel te verklaren,
maar niet allen slaagden daarin. Bü het uitvoeren der be
wegingen door de kinderen kwam dit aan den dag. Zij. die
zelf het spel goed begrepen, de daarin voorkomende hande
lingen kenden en die goed uitvoerden, hadden het meeste
succes. Er waren candidaten, die de bewegingen te vaag en
te slap voordeden, wat tengevolge had, dat de uitvoeriat-
door de kinderen veel te wenschen overliet. Anderen echtei
deden de handeling, na die besproken te hebben, juist en
VERSLAG BEW AARSCHOOLAKTE-EXAMENS.