59 11 VERTELLEN. duidelijk voor, hierbij de aandacht vestigende op deii gehee- len stand van het lichaam. Zij controleerden bij de uitvoe ring de geheele klasse, herhaalden zoo noodig en zorgden onder den zang voor een tempo, dat gelegenheid bood, de handeling zoo getrouw mogelijk na te bootsen. De wijze waarop de eandidaten de kinderen toespraken was bijna altijd vriendelijk en welwillend. Het gebruik maken van kinderachtige termen, als verkleiningsuitgangen en het spreken van zichzelf als van „de juffrouw” kwam slechts bij uitzondering voor. Menigmaal had de commissie, vooral bij het half-vrije spel, gelegenheid op te merken, hoe de kinderen zich aan getrokken gevoelden tot die eandidaten, die werkelijk zelf in het spel deelden. Er was dan echte belangstelling, dien tengevolge orde, en er werd met plezier gespeeld. Er werd een eenvoudige vertelling voor kinderen van 4 tot 6 jaar gegeven uit de volgende bundels: „Herfstdra den” door Henriette Dietz e.a., „Oolijk en vroolijk”, „Nieuwe vriendjes” en „Praatjes en Plaatjes” door S. Maathuis Ilken en de verschillende jaargangen van „Ons Thuis” door Katli. Leopold en Henriette Dietz. De eandidaten mochten zich 15 minuten voorbereiden en het bleek, dat zij dien tijd werkelijk noodig hadden. Slechts weinigen harer vertelden 25 minuten, het grootste aantal was binnen dien tijd gereed, eenige trachtten, om den tijd vol te maken, het verhaal te rekken, wat gewoonlijk zeer ten nadeele van de vertelster uitviel. Drie eandidaten had den in 4 a 5 minuten, tot verbazing der commissie, haar verhaal ten einde gebracht. De meerderheid der eandidaten bewees, zich ernstig op vertellen te hebben toegelegd. Er waren er, die zeer aan schouwelijk vertelden: sommigen echter overdreven sterk en werden theatraal: enkelen bewogen zich voortdurend met druk gebaar op en neer voor de klasse, waarvan het gevolg was, dat de aandacht der kinderen werd afgeleid en zij woelig werden. Tal van eandidaten slaagden er in de kinderen zoo te boeien, dat de gezichtjes de gevoelens weerspiegelden, die door de vertelling gewekt werden, zoo- dat het een genot was, de klasse op die oogenblikken gade te slaan. Aardig was het dan, de opmerkingen der kleinen e hoeren, waarop de candidaat dikwijls tactvol even in- z”n<^er zich hierdoor te laten afleiden. Yiar staat weer tegenover, dat sommigen niets meer 1 en dan den inhoud van het verhaal weergeven, terwijl VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMEKS. i i

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1915 | | pagina 1937