59
AKTE B.
N EDER LA NDSCHE TA AL.
Het schriftelijk werk van het examen voor de hoofdakte
(Akte B), dat gehouden werd op ‘29 September 1915'te Rot
terdam en te ’s-Gravenhage, bestond uit de volgende op
gaven:
Maak één zoo goed mogelijk opgewerkte schets naar aan
leiding van een der volgende opgaven:
OPVOEDKUNDE.
(2-4).
1.
2.
3.
4.
„Gauw, gauw dan toch, zuslief!
„Och wil het verstellen,
„En dan tegen Moeke
„Er niets van vertellen.’
Maak een opstel over een der volgende onderwerpen:
Het Roode Kruis en de Oorlog.
De school gaat uit!
Dierenbescherming.
Arbeid adelt.
geus niet-slechte candidates voor, waardoor dikwijls het
werk alle aantrekkelijkheid voor het kind miste.
Maak een opstel over een der volgende onderwerpen:
1- „Mijn kind komt voor zijn genoegen op de bewaar
school en niet om „knap” te worden”, zei een moeder. Zijt
gij het geheel met deze moeder eensT Zoo ja, waarom? Zoo
neen, waarom niet?
2. De eerste schooldag met eeu klasse nieuwelingen.
TEEKENEN.
(10»/»—lï/O.
a. Drie kinderen spelen muzikantje.
b. Sneeuw- of Ijsvermaak.
e. Ik klom over ’t hekje
Daar ginds in dat hoekje;
Maar ’k was wel wat haastig
En scheurde mijn broekje.
13
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
(9—10*/i).