59 AKTE B. N EDER LA NDSCHE TA AL. Het schriftelijk werk van het examen voor de hoofdakte (Akte B), dat gehouden werd op ‘29 September 1915'te Rot terdam en te ’s-Gravenhage, bestond uit de volgende op gaven: Maak één zoo goed mogelijk opgewerkte schets naar aan leiding van een der volgende opgaven: OPVOEDKUNDE. (2-4). 1. 2. 3. 4. „Gauw, gauw dan toch, zuslief! „Och wil het verstellen, „En dan tegen Moeke „Er niets van vertellen.’ Maak een opstel over een der volgende onderwerpen: Het Roode Kruis en de Oorlog. De school gaat uit! Dierenbescherming. Arbeid adelt. geus niet-slechte candidates voor, waardoor dikwijls het werk alle aantrekkelijkheid voor het kind miste. Maak een opstel over een der volgende onderwerpen: 1- „Mijn kind komt voor zijn genoegen op de bewaar school en niet om „knap” te worden”, zei een moeder. Zijt gij het geheel met deze moeder eensT Zoo ja, waarom? Zoo neen, waarom niet? 2. De eerste schooldag met eeu klasse nieuwelingen. TEEKENEN. (10»/»—lï/O. a. Drie kinderen spelen muzikantje. b. Sneeuw- of Ijsvermaak. e. Ik klom over ’t hekje Daar ginds in dat hoekje; Maar ’k was wel wat haastig En scheurde mijn broekje. 13 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. (9—10*/i).

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1915 | | pagina 1939