I
59
1 1
LEZEN EN LETTERKUNDE.
Nieuw I, Houigh en Vos. Slot
I
I
doende of goed; een
Uit liet weergeven van den inhoud
3. Welk gebruik maakt men van platen in de bewaar
school? Licht uw meening met eenige voorbeelden toe.
4. Hebt ge wel eens opgemerkt, dat de kinderen voor
sommige Fröbelgaven een bijzondere voorliefde hebben.’
Welke Fröbelgaven zijn dit en hoe verklaart ge deze voor
liefde?
Het mondeling en practisch examen voor de Akte B werd
afgenomen op 12, 13 en 15 October in de Bewaarschool aan
de ’s-Gravenzandelaan en op 19, 20, 22 en 26 October in die
aan het Vaillantplein. Geëxamineerd werd in de vakken:
a. Lezen en Letterkunde; b. Seboolhygiëne; c. Zingen en
Spreken; d. Opvoedkunde en Fröbelleer. Bovendien moes
ten de candidate!! met een klasse leerlingen fröbelen en
spelen, voor een klasse vertellen en een teekening maken
op het zwarte bord.
Voor het lezen, zingen en spreken en voor de praktische
vakken, kregen de candidaten tien minuten tijd van voor
bereiding; voor het vertellen 15 minuten.
Het examen gaf aanleiding tot de opmerkingen, die hier
volgen.
i
Gelezen werd uit Oud en
bundel.
Uit deze bundels werden o.a. genomen:
De Veerschipper, Over een paard. Karei de Stoute. Een
groot man en een goed man. Op de Veluwe. Arme Wil
helm, enz.
Van de meeste candidaten was het technisch lezen vol
enkele las te snel of onduidelijk.
van het gelezene bleek
meestentijds, dat de candidaten het gelezene begrepen had
den, bij enkele candidaten liet de uitdrukking der gedach
ten te wenschen over.
De verklaring van het gelezene was meestal voldoende
of goed; dat de algemeene ontwikkeling der candidaten
van dien aard was, dat ze in staat waren met vrucht ken
nis te nemen van de voornaamste voortbrengselen onzer
letterkunde uit de 19de en 20ste eeuw, bleek uit de wüzC'
waarop vele candidaten de door haar gelezen hoeken be
spraken.
De meest gelezen boeken bleken te zijn:
Majesteit, Wereldvrede, Eline Vere. De jonge dominee
De Stad aan ’t Veer, Majoor Frans, Camera Obscura, A’-
r
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.