59
17
OPVOEDING EN ONDERWIJS.
bestrijden, en dat ook zeer velen bij spreken en zingen
nalaten de voorschriften op te volgen, die zij blijkens haar
antwoorden, wel in theorie kennen.
Het schriftelijk werk, door de candidaten geleverd, was
over het geheel vrij goed te noemen, zoodat slechts zelden
een onvoldoend cijfer behoefde gegeven te worden. Toch
bleek uit veler opstel, dat de opgave óf gebrekkig gelezen
was, öf dat de candidate zich niet goed rekenschap had ge
geven van de bedoeling. Bij enkelen was het opstel uit een
taalkundig oogpunt zeer goed te noemen, terwijl de paeda-
gogische inhoud gering was. De stijl was over ’t geheel
goed; taalfouten kwamen weinig voor.
Bij het mondeling onderzoek werd aan de candidaten
gelegenheid gegeven te doen blijken, of zij eenig inzicht
hadden in de wijze, waarop het gehoorde op de lessen of
het gelezene in opvoedkundige werken in toepassing ge
bracht kan worden in de klasse. Over het algemeen kan
gezegd worden, dat de uitkomsten bevredigend waren en
dat door velen met vrucht kennis genomen was van op
voedkundige werken, die klaarblijkelijk bij deze candidaten
groote belangstelling hadden gewekt.
FRöBELLEER.
Zooals het programma aangeeft, werd gevraagd naar
„de bekendheid met den leergang en het onderling verband
der speelgaven van Fröbel en van hetgeen er in den laat-
sten tijd op dat gebied is uitgekomen.”
De kennis van den leergang en het ouderling verband
der Fröbelgaven was bij de meeste candidaten voldoende.
Voor sommige candidaten scheen het niet duidelijk te zijn,
met welk doel Fröbel zijn speelgaven gaf, zij hadden dus
ook geen helder inzicht in de manier, waarop de verschil
lende lessen moeten ingericht worden, opdat deze voor de
leerlingen aangenaam en nuttig zijn.
Bij het onderzoek naar de bekendheid met hetgeen er
m den laatsten tijd op het gebied der Fröbelgaven is uit
gekomen, bleek alweder, dat de meeste candidaten daaraan
te weinig aandacht schenken. Van slechts een enkele can-
didaat was deze kennis voldoende te noemen.
VERTELLEN.
als vorige jaren kregen de candidaten gedurende
P m. 15 minuten een eenvoudig verhaal ter lezing, ’t welk
VERSLA»; HEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.