59 17 OPVOEDING EN ONDERWIJS. bestrijden, en dat ook zeer velen bij spreken en zingen nalaten de voorschriften op te volgen, die zij blijkens haar antwoorden, wel in theorie kennen. Het schriftelijk werk, door de candidaten geleverd, was over het geheel vrij goed te noemen, zoodat slechts zelden een onvoldoend cijfer behoefde gegeven te worden. Toch bleek uit veler opstel, dat de opgave óf gebrekkig gelezen was, öf dat de candidate zich niet goed rekenschap had ge geven van de bedoeling. Bij enkelen was het opstel uit een taalkundig oogpunt zeer goed te noemen, terwijl de paeda- gogische inhoud gering was. De stijl was over ’t geheel goed; taalfouten kwamen weinig voor. Bij het mondeling onderzoek werd aan de candidaten gelegenheid gegeven te doen blijken, of zij eenig inzicht hadden in de wijze, waarop het gehoorde op de lessen of het gelezene in opvoedkundige werken in toepassing ge bracht kan worden in de klasse. Over het algemeen kan gezegd worden, dat de uitkomsten bevredigend waren en dat door velen met vrucht kennis genomen was van op voedkundige werken, die klaarblijkelijk bij deze candidaten groote belangstelling hadden gewekt. FRöBELLEER. Zooals het programma aangeeft, werd gevraagd naar „de bekendheid met den leergang en het onderling verband der speelgaven van Fröbel en van hetgeen er in den laat- sten tijd op dat gebied is uitgekomen.” De kennis van den leergang en het ouderling verband der Fröbelgaven was bij de meeste candidaten voldoende. Voor sommige candidaten scheen het niet duidelijk te zijn, met welk doel Fröbel zijn speelgaven gaf, zij hadden dus ook geen helder inzicht in de manier, waarop de verschil lende lessen moeten ingericht worden, opdat deze voor de leerlingen aangenaam en nuttig zijn. Bij het onderzoek naar de bekendheid met hetgeen er m den laatsten tijd op het gebied der Fröbelgaven is uit gekomen, bleek alweder, dat de meeste candidaten daaraan te weinig aandacht schenken. Van slechts een enkele can- didaat was deze kennis voldoende te noemen. VERTELLEN. als vorige jaren kregen de candidaten gedurende P m. 15 minuten een eenvoudig verhaal ter lezing, ’t welk VERSLA»; HEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1915 | | pagina 1943