62
2
Werkwijze.
huisbezoek, deze moeders tot opvolging der raadgevingen
van den schoolarts te bewegen.
Het getal dier moeders is in ’s-Gravenhage gelukkig niet
zeer groot, en naar verhouding waarschijnlijk ook minder
dan in steden met een uitgebreid proletariaat. Toch moet
de schoolarts juist deze moeilijke gevallen het zorgvul
digst bewerken. De ondervinding nu heeft geleerd, dat
huisbezoek door een vrouwelijke hulpkracht het doel
treffendste middel is, en dit heeft zich dan ook in de wei
nige maanden, dat de schoolzuster in ’s-Gravenhage werk
zaam is geweest, reeds ten volle bewaarheid. De school
zuster heeft niets te maken met het interne schoolleven,
en heeft slechts af en toe van het hoofd der school een
inlichting omtrent een bepaald kind meestal aangaande
de sociale omstandigheden te vragen. Door het groote
aantal voortreffelijke Poliklinieken en Wijkverplegingen
hier ter steile behoeft er in de school geen verple-
gingswerk gedaan te worden, daarentegen zorgt zij, dat de
kinderen daar belanden, waar de schoolarts zulks noodig
oordeelt.
Door den eigenaardigen toestand, waarin ons land thans
reeds gedurende ruim een jaar verkeert, is nog steeds een
groot deel der scholen door militairen bezet. Dit brengt
ook voor ons onderzoek bepaalde moeilijkheden mee. Dat
door het gemeenschappelijk gebruik der lokalen sommige
besmettelijke ziekten overgebraeht zijn van leerlingen van
de eene school, op leerlingen der andere, is mij niet bekend.
Op de bewaarscholen kwamen vrij veel gevallen van
mazelen en bof voor, tengevolge waarvan verschillende
gedurende eenige weken gesloten moesten worden.
Doordat op enkele bewaarscholen de speellokaliteiten
ten deele in gebruik zijn gesteld voor gymnastiekonderwijs
van andere scholen is er b.v. aan de bewaarschool aan de
Ferdinand Bolstraat een toestand ontstaan, die uit hygië
nisch oogpunt bepaald afkeuring verdient. Het vrijblij
vende speellokaal wordt thans ingenomen door het dubbele
aantal kinderen: Hiervoor is de ruimte niet geschikt. Het
spelen bestaat in hoofdzaak uit een voortdurend in ver
schillende figuren achter elkaar loopen. De kinderen
staan te dicht bij elkaar en staan te lang Het infectie
gevaar is toegenomen.
Er is in 1915 een begin gemaakt met den opbouw van een
geheel nieuw' kaartensysteem. Na een 8-jarige ervaring
bleek het aantal kaarten zoo groot, het nasporen van som-
VERSLAG GEMEENTELIJKEN SCHOOLARTSENDIENST.