34 21 VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. In de Scheveningsehe haven werd aangebracht 9520 last of 161.8361/» kantjes haring. Voor de haring, welke verkocht werd niet recht tot vrijen uitvoer, dat was 20 van de vangst, werden hooge prijzen besteed. Ook voor de makreel en zouteviseh betaalde men hooge prijzen- Als gemiddelde besomming kan circa f 35.000,per logger worden aangenomen. 166 loggers en 3 bommen hebben in de Scheveningsehe haven zich gereed gemaakt voor de haringvisseherij. Den tweeden Mei vertrok het eerste schip ter haringvisseherij, 29 November"kwam het laatste binnen. Jaarlijks komt slechts ongeveer de helft der Scheveningsehe vloot in de haven klaar maken, omdat de haven veel te klein is. Het is een dringende eisch, dat de haven vergroot wordt. Ook is reeds al de grond aan de haven verpacht, aan meerdere aan vragen kon niet voldaan worden, zoodat reeds eenige reederijen een aanvraag ingediend hebben, zoodra de tweede haven er zal zijn om daar grond voor de eerste aanvragers te reserveeren. Garnalenvisscherij. Deze werd uitgeoefend door 12 boo ten van Februari tot half September, welke hebben besomd f 2.026,terwijl door de Katwijksehe korders voor f 1.199, aan garnalen werd aangebracht. In totaal werden ei 1049 manden te koop aangeboden, die te zamen hebben opge bracht f 3225.—. 4? 5. Scheepvaart. Behalve de bovengenoemde visschersvaartuigen waren bij het einde van 1916 in deze gemeente 244 vaartuigen, metende te samen 6748 ton. Van deze zijn er 230 onbewoond, metende te samen 5909 ton, waarvan er 23 te Scheveningen te huis behooren, die te samen 1152 ton meten en 14 bewoonde, metende te samen 839 ton, bij elkander dus 244 vaartuigen met een gezamen- 1 ijken inhoud van 6748 ton. Van de bewoonde vaartuigen zijn er vijf die uitsluitend tot woning gebezigd worden; terwijl de overige tevens worden gebruikt tot berging en verkoop van goederen, als brandstoffen, aardappelen, fruit, kool, hooi, stroo, enz. Beurtschippersbedrijf. De tijdsomstandigheden in aan merking genomen en de moeilijkheden daaruit voor de beurtschipperij ontstaan, kon het bedrijf over het geheel genomen vrijwel gaande worden gehouden. Een dreigende staking onder het personeel werd voorkomen. Met zorg wordt echter de toekomst tegemoet gezien, daar de binnen scheepvaart in het algemeen en de beurtschipperij in het bijzonder afhankelijk zijn van de buitenvaart.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1211