34
21
VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.
In de Scheveningsehe haven werd aangebracht 9520 last
of 161.8361/» kantjes haring.
Voor de haring, welke verkocht werd niet recht tot vrijen
uitvoer, dat was 20 van de vangst, werden hooge prijzen
besteed. Ook voor de makreel en zouteviseh betaalde men
hooge prijzen- Als gemiddelde besomming kan circa
f 35.000,per logger worden aangenomen.
166 loggers en 3 bommen hebben in de Scheveningsehe
haven zich gereed gemaakt voor de haringvisseherij. Den
tweeden Mei vertrok het eerste schip ter haringvisseherij,
29 November"kwam het laatste binnen. Jaarlijks komt slechts
ongeveer de helft der Scheveningsehe vloot in de haven
klaar maken, omdat de haven veel te klein is. Het is een
dringende eisch, dat de haven vergroot wordt. Ook is reeds
al de grond aan de haven verpacht, aan meerdere aan
vragen kon niet voldaan worden, zoodat reeds eenige
reederijen een aanvraag ingediend hebben, zoodra de tweede
haven er zal zijn om daar grond voor de eerste aanvragers
te reserveeren.
Garnalenvisscherij. Deze werd uitgeoefend door 12 boo
ten van Februari tot half September, welke hebben besomd
f 2.026,terwijl door de Katwijksehe korders voor f 1.199,
aan garnalen werd aangebracht. In totaal werden ei 1049
manden te koop aangeboden, die te zamen hebben opge
bracht f 3225.—.
4? 5. Scheepvaart.
Behalve de bovengenoemde visschersvaartuigen waren
bij het einde van 1916 in deze gemeente 244 vaartuigen,
metende te samen 6748 ton.
Van deze zijn er 230 onbewoond, metende te samen 5909
ton, waarvan er 23 te Scheveningen te huis behooren, die
te samen 1152 ton meten en 14 bewoonde, metende te samen
839 ton, bij elkander dus 244 vaartuigen met een gezamen-
1 ijken inhoud van 6748 ton.
Van de bewoonde vaartuigen zijn er vijf die uitsluitend
tot woning gebezigd worden; terwijl de overige tevens
worden gebruikt tot berging en verkoop van goederen, als
brandstoffen, aardappelen, fruit, kool, hooi, stroo, enz.
Beurtschippersbedrijf. De tijdsomstandigheden in aan
merking genomen en de moeilijkheden daaruit voor de
beurtschipperij ontstaan, kon het bedrijf over het geheel
genomen vrijwel gaande worden gehouden. Een dreigende
staking onder het personeel werd voorkomen. Met zorg
wordt echter de toekomst tegemoet gezien, daar de binnen
scheepvaart in het algemeen en de beurtschipperij in het
bijzonder afhankelijk zijn van de buitenvaart.