47
a
if
-
Vierde klasse.
het menschelijk lichaam in verband niet de voornaamste
levensverrichtingen. Zoogdieren.
Plantkunde. Hoofdzaken van den bouw en de levens
verrichtingen der hoogere planten.
Latijn (6 uur). Herhaling en voortzetting der syntaxis
(leer der modi). Oefeningen. Lectuur, behalve uit boven
genoemde schrijvers, ook uit Sallustius en V ergilius.
Grieksch (6 uur). Herhaling en voortzetting der syntaxis.
Het episch dialect. Lectuur uit Xenophon, Homerus en de
bloemlezing van Von Wilamowitz—Moellendorf.
Duitsch (2 uur). Herhaling en uitbreiding der spraak
kunst. Oefeningen in het spreken en schrijven. Lezing van
gemakkelijke stukken uit den nieuweren tijd.
Geschiedenis:
Kerkgeschiedenis (1 uur). Van de Hervorming af.
Algemeene geschiedenis (1 uur). Tot de Fransche revo
lutie.
Oude geschiedenis (2 uur). Grieken en Romeinen.
Natuurlijke Historie (2 uur).
Dierkunde. Behandeling van eenige typische vormen
in klasse III niet behandelde afdeelingen van het dieren
rijk.
Plantkunde. Behandeling der voornaamste inlaiidsehe
Wiskunde:
Meetkunde (1 uur). Herhaling en uitbreiding der plani
metrie.
Algebra (1 uur). Negatieve en gebroken exponenten;
imaginaire en complexe vormen. Vierkantsvergelijkingen.
jS
i
Fransch (2 uur). Lezing van klassieke stukken en stuk
ken uit den nieuweren tijd. Oefeningen in het spreken.
Beknopt overzicht der letterkunde.
Engelsch (3 uur). Herhaling en uitbreiding der spraak
kunst. Oefeningen als in klasse III.
Nederlandsch (2 uur). De figuurlijke taal. Overzicht der
letterkunde tot de zeventiende eeuw, in verband met het
lezen van stukken daaruit. Opstellen; stijl- en spreek
oefeningen.
5
VERSLAG OMTRENT HET CHRISTELIJK GYMNASIUM.
i