47 a if - Vierde klasse. het menschelijk lichaam in verband niet de voornaamste levensverrichtingen. Zoogdieren. Plantkunde. Hoofdzaken van den bouw en de levens verrichtingen der hoogere planten. Latijn (6 uur). Herhaling en voortzetting der syntaxis (leer der modi). Oefeningen. Lectuur, behalve uit boven genoemde schrijvers, ook uit Sallustius en V ergilius. Grieksch (6 uur). Herhaling en voortzetting der syntaxis. Het episch dialect. Lectuur uit Xenophon, Homerus en de bloemlezing van Von Wilamowitz—Moellendorf. Duitsch (2 uur). Herhaling en uitbreiding der spraak kunst. Oefeningen in het spreken en schrijven. Lezing van gemakkelijke stukken uit den nieuweren tijd. Geschiedenis: Kerkgeschiedenis (1 uur). Van de Hervorming af. Algemeene geschiedenis (1 uur). Tot de Fransche revo lutie. Oude geschiedenis (2 uur). Grieken en Romeinen. Natuurlijke Historie (2 uur). Dierkunde. Behandeling van eenige typische vormen in klasse III niet behandelde afdeelingen van het dieren rijk. Plantkunde. Behandeling der voornaamste inlaiidsehe Wiskunde: Meetkunde (1 uur). Herhaling en uitbreiding der plani metrie. Algebra (1 uur). Negatieve en gebroken exponenten; imaginaire en complexe vormen. Vierkantsvergelijkingen. jS i Fransch (2 uur). Lezing van klassieke stukken en stuk ken uit den nieuweren tijd. Oefeningen in het spreken. Beknopt overzicht der letterkunde. Engelsch (3 uur). Herhaling en uitbreiding der spraak kunst. Oefeningen als in klasse III. Nederlandsch (2 uur). De figuurlijke taal. Overzicht der letterkunde tot de zeventiende eeuw, in verband met het lezen van stukken daaruit. Opstellen; stijl- en spreek oefeningen. 5 VERSLAG OMTRENT HET CHRISTELIJK GYMNASIUM. i

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1419