52
naar wij
Algemeene voorldasse.
Voorbereidende cursus Middelbaar Technisch Onderwijs.
Voor leerlingen mei theoretische vooropleiding.
Voor de toelating tot den cursus voor Middelbaai* Tech
nisch Onderwijs is, behalve de eisch van algemeene ontwik
keling, ook een pnactisehe vooropleiding gesteld.
De leerlingen van de Ambachtsschool kunnen aan dezen
Aangezien het meermalen voorkomt, dat leerlingen, die de
Lagere School hebben doorloopen, zich aan de Academie
aanmelden voor een of .andere afdeeling, zonder juist te
kunnen opgeven waarom of zij in deze of die richting ver
der willen studeeren, werd door den Raad van Bestuur
besloten om een algemeene voorklasse op te nichten, waar
toe leerlingen kunnen worden toegelaten die met vrucht
de L. S. hebben doorloopen en aanleg voor teekenen be
zitten. Deze klasse heefteen duur van 1 jaar. Aan het einde
van het jaar kan dan, in verband met aanleg en geschikt
heid, de verdere studie worden bepaald.
De leerstof, die in deze klasse behandeld zal worden,
vormt een onderhouw voor enkele vakcursussen van kunst
nijverheid (boeteeeren, lithografie, edelsmeedkunst), cur
sussen voor teeken- of schilderkunst of opleiding voor de
teekenakten M.O.
De plannen, ontworpen door den vorigen directeur, voor
verbetering van de onderwijslokalen hadden geen verderen
voortgang, aangezien aan den heer P. Doorn is opgedragen
zijne meening omtrent het onderwijs aan de Academie in
een rapport uiteen te zetten met voorstellen tot verdere
reorganisatie.
Ten vervolge op hetgeen door Dr. Bos in zijne installatie-
rede reeds werd gemeld, al. „dat bij de reorganisatie het
streven voorop heeft gestaan om het lager technisch onder
wijs van de Academie te verwijderen”, kan thans worden
medegedeeld, dat onderhandelingen over dit punt met het
Bestuur der Ambachtsschool zijn begonnen en
hopen tot een gunstig resultaat zullen leiden.
Aangezien de Directeur, waar het betrof wijzigingen in
de te behandelen leerstof of verandering van de richting,
waarin het onderwijs zou moeten gegeven worden, steeds
vooraf overleg pleegde met den betrokken leeraar en het
persoonlijk karakter van het onderwijs zooveel mogelijk
vrijheid gaf, kon samenwerking tusschen hem en de
leeraren worden verkregen.
4
VERSLAG ACADEMIE VAN BEELDENDE KUNSTEN.
is-
1