52 naar wij Algemeene voorldasse. Voorbereidende cursus Middelbaar Technisch Onderwijs. Voor leerlingen mei theoretische vooropleiding. Voor de toelating tot den cursus voor Middelbaai* Tech nisch Onderwijs is, behalve de eisch van algemeene ontwik keling, ook een pnactisehe vooropleiding gesteld. De leerlingen van de Ambachtsschool kunnen aan dezen Aangezien het meermalen voorkomt, dat leerlingen, die de Lagere School hebben doorloopen, zich aan de Academie aanmelden voor een of .andere afdeeling, zonder juist te kunnen opgeven waarom of zij in deze of die richting ver der willen studeeren, werd door den Raad van Bestuur besloten om een algemeene voorklasse op te nichten, waar toe leerlingen kunnen worden toegelaten die met vrucht de L. S. hebben doorloopen en aanleg voor teekenen be zitten. Deze klasse heefteen duur van 1 jaar. Aan het einde van het jaar kan dan, in verband met aanleg en geschikt heid, de verdere studie worden bepaald. De leerstof, die in deze klasse behandeld zal worden, vormt een onderhouw voor enkele vakcursussen van kunst nijverheid (boeteeeren, lithografie, edelsmeedkunst), cur sussen voor teeken- of schilderkunst of opleiding voor de teekenakten M.O. De plannen, ontworpen door den vorigen directeur, voor verbetering van de onderwijslokalen hadden geen verderen voortgang, aangezien aan den heer P. Doorn is opgedragen zijne meening omtrent het onderwijs aan de Academie in een rapport uiteen te zetten met voorstellen tot verdere reorganisatie. Ten vervolge op hetgeen door Dr. Bos in zijne installatie- rede reeds werd gemeld, al. „dat bij de reorganisatie het streven voorop heeft gestaan om het lager technisch onder wijs van de Academie te verwijderen”, kan thans worden medegedeeld, dat onderhandelingen over dit punt met het Bestuur der Ambachtsschool zijn begonnen en hopen tot een gunstig resultaat zullen leiden. Aangezien de Directeur, waar het betrof wijzigingen in de te behandelen leerstof of verandering van de richting, waarin het onderwijs zou moeten gegeven worden, steeds vooraf overleg pleegde met den betrokken leeraar en het persoonlijk karakter van het onderwijs zooveel mogelijk vrijheid gaf, kon samenwerking tusschen hem en de leeraren worden verkregen. 4 VERSLAG ACADEMIE VAN BEELDENDE KUNSTEN. is- 1

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1523