j
I
53
14
Aangaande de rust in de klassen wordt over ’t algemeen
Het oordeel der sub-Commissies over de wijze, waarop
de correctie van het schriftelijk werk geschiedt, luidt on
verdeeld gunstig.
Bijzondere opmerkingen worden hieromtrent niet ge
maakt.
eigendommen der school, hetzij sehoolmeubelen, leermid
delen of sehoolbehoeften een inventaris heeft op te maken
en bij te houden? Heeft iedere school nu een behoorlijk
ingericht en bijgehouden archief? Wij wezen in onze Jaar
verslagen van 1909 en 1910 reeds op het noodzakelijke hier
van, doch vernamen tot dusverre aangaande maatregelen
hieromtrent officëel niets. Tot heden is het geen gebruik,
dat de Commissie van Toezicht in kennis wordt gesteld
van de voorschriften, die van Burgemeester en Wethouders
(Afdeeling Onderwijs) uitgaan!
Wat den tijd betreft, waarop de correctie van het schrif
telijk werk plaats vond, kan het volgende worden mede
gedeeld:
Op 3 van
de 82 openbare scholen geschiedt de correctie
onder; op 7 na en op 53 onder en na, resp. vóór schooltijd.
Van 19 scholen werden door de betrokken sub-Commis
sies geen opgaven ingezonden.
Voor het corrigeeren onder den schooltijd, waardoor de
leerlingen terstond de gemaakte fouten te zien krijgen, is
veel te zeggen, indien de klassen niet te bevolkt zijn, zoo-
dat men zich direkt, nadat het werk gemaakt is, met iederen
leerling afzonderlijk eenige oogenblikken kan bezighouden.
Bij groote klassen is dit niet wel mogelijk, zoodat dan vele
fouten óf overgeslagen of onnauwkeurig verbeterd worden.
Geschiedt de correctie na, resp. vóór schooltijd, dan is het
zeer wenscheljjk, dat het gecorrigeerde zoo spoedig mogelijk
weer ouder de oogen der leerlingen W’orde gebracht, daar
anders de belangstelling voor een groot deel is verloren
geraakt en dan hoofdzakelijk alleen naar het getal fouten
w ordt gezien.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
L
S: