53
59
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
eenige land- en tuiubouwproeven genomen; Hemsterhuis-
straat 2d, Koningin-Emmakade 4a en Roggeveenstraat 2a:
cultuurplanten en enkele bloemen; Rotterdamschestraat 66:
men kweekt aardappelen, haver, vlas, erwten, enz.; Nieuwe
Laantjes 8: cultuurgewassen; Neptunusstraat 92: landbouw
gewassen: Duinstraat 10: land- en tuinbouwgewassen,
doelmatig gebruik: Van-Beuningenstraat 201: nuttig ge
bruik, groenten, bloembollen, diverse winterplanten;
Paulus-Buysstraat 51: landbouwgewassen, bloemen, enkele
heesters; Haagsehestraat 26: enkele landbouwgewassen,
groenten en enkele heesters.
Aangaande den tuin van de school aan de Schelpkade 43
deelt de betrokken sub-Commissie mede, dat hij niet vol
doet; de grond deugt niet voor gewassen als graan, welke
voor het onderwijs zouden moeten gezaaid worden. Inbren
gen van klei wordt wenschelijk geacht. Door gebrek aan
afscheiding tussehen de verschillende vakken zonder nut.
Nog wordt gerapporteerd omtrent de school aan de De
Vliegerstraat 28, dat er bijna niets groeien kan door den
slechten grond, terwijl de tuin te veel bloot staat aan den
wind; enkele landbouwgewassen worden er gezaaid, doch
om bovenstaande reden komt er niet veel van terecht. Bij
de nieuwe burgerschool aan de Frans-Halsstraat 93 moet
de schooltuin nog in gebruik worden genomen.
Geen tain wordt aangetroffen bij de scholen aan de: Ste-
vinstraat, Atjehstraat 31, Annnuuitiehaven 10, Vijzelstraat
121, den Zwarteweg 63b, Van Damstraat 1, bet Rijswijksche
Plein 38, Nieuwe Havendwarsstraat 6, Nieuwe Haven
dwarsstraat 4 (omgeving maakt den aanleg ónmogelijk),
Falckstraat 11b, Achterraamstraat 10, Hondiusstraat 76,
Korte Lombardstraat 11, Zusterstraat 121, Van Merlen-
straat 67, Korte Lombardstraat 7, Koningin-Emmakade 119,
Sirteniastraat 179, Alexanderplein 14, Van-den-Ejjnde-
straat 54, Van Swindenstraat 14, Badhuiskade 26, Duin
straat 55 en Messstraat 3.
De Commissie zou met het oog op de omstandigheid, dat
zoo weinig schooltuinen met goed gevolg kunnen worden
gebruikt (afgezien nog van het geheel ontbreken van
schooltuinen) het denkbeeld: oprichten van eenige een-