53
72
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
7. Bleekerslaan 11.
sel wordt aangevoerd als reden van verzuim wordt daarin
door de betrokken afd. steeds op lofwaardige wijze voor
zien. Toch komt het niet zelden voor, dat, als het aange
vraagde is verstrekt, de kinderen, na even acte de presence
te hebben gegeven, weer wegblijven. Om de leerplichtwet,
die trouwens niet krachtig genoeg werkt, bekommeren de
meeste ouders zich al bitter weinig.
Eenige opmerkingen omtrent de leerstof van enkele vak
ken kunnen verder dienst doen om een beeld van de school
te geven.
Het aanvankelijk leesonderwijs volgens de methode
Jongejan wordt in de eerste vier klassen gegeven. In de
5e .wordt begonnen met het voortgezet lezen, welk onderwijs
tot in de 12e klasse regelmatig voortschrijdt. Het schrijven
met potlood, dat in de le klasse begint, wordt in de 4e klasse
met de pen voortgezet en gaat regelmatig verder tot in de
hoogste klasse.
Het rekenonderwijs wordt gegeven volgens de methode
Rosier en de Vries, „Eenvoudig Rekenen”, welke methode
zich vooral hierdoor kenmerkt, dat de leerstof zoo een
voudig mogelijk gehouden is.
In de 4e klasse vangt het onderwijs in de aardrijkskunde
aan met den plattegrond van het schoollokaal. In de vol
gende klassen wordt de leerstof behandeld uit „Ons Vader
land” en „Buiten ons Vaderland” van Ten Have.
Het geschiedenisonderwijs wordt gegeven in tafereelen,
terwijl in de 9e klasse een begin gemaakt wordt met het
behandelen der geschiedenis in volgorde, waarbij dan ge
tracht is, zulk een keuze uit de leerstof te doen en die stof
zóó te verdeelen over de hoogste vier klassen, dat eenig
inzicht in toestanden en gebeurtenissen uit de Vaderland-
sche Geschiedenis bij de leerlingen kan ontstaan.
Wat den gang van ’t onderwijs betreft, de lessen in de
4e tot de 9e klasse worden door het straatrumoer dikwijls
gestoord, waardoor de voortgang van het onderwijs in die
klassen verbazend bemoeilijkt wordt.