53 72 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. 7. Bleekerslaan 11. sel wordt aangevoerd als reden van verzuim wordt daarin door de betrokken afd. steeds op lofwaardige wijze voor zien. Toch komt het niet zelden voor, dat, als het aange vraagde is verstrekt, de kinderen, na even acte de presence te hebben gegeven, weer wegblijven. Om de leerplichtwet, die trouwens niet krachtig genoeg werkt, bekommeren de meeste ouders zich al bitter weinig. Eenige opmerkingen omtrent de leerstof van enkele vak ken kunnen verder dienst doen om een beeld van de school te geven. Het aanvankelijk leesonderwijs volgens de methode Jongejan wordt in de eerste vier klassen gegeven. In de 5e .wordt begonnen met het voortgezet lezen, welk onderwijs tot in de 12e klasse regelmatig voortschrijdt. Het schrijven met potlood, dat in de le klasse begint, wordt in de 4e klasse met de pen voortgezet en gaat regelmatig verder tot in de hoogste klasse. Het rekenonderwijs wordt gegeven volgens de methode Rosier en de Vries, „Eenvoudig Rekenen”, welke methode zich vooral hierdoor kenmerkt, dat de leerstof zoo een voudig mogelijk gehouden is. In de 4e klasse vangt het onderwijs in de aardrijkskunde aan met den plattegrond van het schoollokaal. In de vol gende klassen wordt de leerstof behandeld uit „Ons Vader land” en „Buiten ons Vaderland” van Ten Have. Het geschiedenisonderwijs wordt gegeven in tafereelen, terwijl in de 9e klasse een begin gemaakt wordt met het behandelen der geschiedenis in volgorde, waarbij dan ge tracht is, zulk een keuze uit de leerstof te doen en die stof zóó te verdeelen over de hoogste vier klassen, dat eenig inzicht in toestanden en gebeurtenissen uit de Vaderland- sche Geschiedenis bij de leerlingen kan ontstaan. Wat den gang van ’t onderwijs betreft, de lessen in de 4e tot de 9e klasse worden door het straatrumoer dikwijls gestoord, waardoor de voortgang van het onderwijs in die klassen verbazend bemoeilijkt wordt.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1604