53
i
93
Herh ali n gsscholen.
dingstukken, waaraan zij bij wijze van belooning voor goed
werk, thuis mogen voortgaan, op andere komt men niet aan
deze kleedingstukken toe, hoewel de school in normale
omstandigheden verkeert.
Op eene Burgerschool wordt eerst met het derde leerjaar
met het handwerkonderwijs begonnen, tot schade vooral
van die leerlingen, die na het zesde leerjaar de school ver
laten voor H.B.S. of Gymnasium, daar zij zoodoende weinig
oefening in het naaien hebben. Wat er gewerkt werd, was
echter goed. In de hoogere (vervolg) klassen der burger
school wordt veel werk gemaakt van fraaie handwerken.
Zoude het echter geene overweging verdienen op die
scholen, wier handwerkuren ingekrompen zijn, de nuttige
boven de fraaie te laten gaan?
De nieuwe Burgerscholen, d.w.z. degenen, die sedert een
paar jaren bestaan, verkeeren nog in een overgangstoe
stand: „lijden veelal nog onder haar kort bestaan”, ver
zamelplaats als zij dikwijls zijn van leerlingen van
verschillende scholen, die dus ook verschillend onderwijs
genoten hebben. Men is daar nog niet op dreef met het
leerplan, maar het wachtwoord is schipperen.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Ook van de Herhalingsscholen is tengevolge van het
ontruimen van schoolgebouwen door militairen eene enkele
weder in zijn eigen gebouw teruggekeerd.
Van twee scholen nam het Hoofd ontslag en werd ver
vangen door een waarnemend Hoofd.
Bleef het aantal leerlingen op eene weinig bevolkte
school nagenoeg stationnair, dat van eene andere was aan
merkelijk grooter geworden, terwijl de bevolking van eene
derde meer in eene volksbuurt gelegene bijna verdubbeld
was. Wegens plaatsgebrek waren twee klassen van eene
school ondergebracht in een ander gebouw.
Het naai- en verstelwerk van de herhalingsscholen was
over het algemeen netjes, echter wordt betreurd, dat op
eene school (en dat juist eene, waar liet naaiwerk netter
kon zijn) kanten en gekleurde linten worden aangebracht,