53
103
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
te zijn, moet ook in dit verslag worden
ling behoorde
herhaald.
Het mag als een ernstige tekortkoming in ons onderwijs
systeem worden beschouwd, dat dit gedeelte van het volks
onderwijs geenszins beantwoordt aan de eischen, welke er
aan gesteld mogen worden. Hoeveel duizenden zijn er in
onze stad, voor wie het gewone dagschoolonderwijs de
eenige gelegenheid is, waardoor eenige algemeene ontwik-
keling kan worden verkregen. Een groot deel der dag-
schoolbezoekers is door verschillende oorzaken niet eens in
staat het einde van den schooleursus te halen; zij moeten
met een minimum van kennis het leven ingaan. Zij hebbed
wat lezen, schrijven en rekenen geleerd; zij hebben op
school ook van aardrijkskunde en mogelijk van geschie
denis gehoord. Maar of daarmede die redzaamheid hun
eigen is geworden, welke noodig is om flink door de wereld
te komen, mag worden betwijfeld.
Voor het meerendeel zijn het juist die leerlingen, die de
dagschool geheel hebben doorloopen, welke daarna op de
herhalingsscholen worden teruggevonden. Aan de groote
meerderheid van hen, die het dagschoolonderwijs niet tot
het einde konden volgen, ontbreekt later meestal de lust en
niet zelden de gelegenheid van het herhalingsonderwijs
gebruik te maken.
Wanneer men bedenkt, welk een betrekkelijk klein per
centage der op zes- of zevenjarigen leeftijd op de dagschool
aangenomenen in de hoogste klasse dezer inrichting terug
wordt gevonden, komt in verband met hetgeen in de vorige
alinea is gezegd, duidelijk aan het licht hoe weinig de be
volking nog van het herhalingsonderwijs profiteert.
De klacht over het ontoereikende van het herhalings-
oiiderwijs betreft evenwel niet alleen liet aantal leerlingen;
het geheele stelsel, waarnaar het is ingericht, moet onbe
vredigend worden geacht. Zoolang in dit systeem geen
wijziging wordt gebracht, mag het als vaststaande worden
beschouwd, dat het herhalingsonderwijs blijft een instituut,
dat niet dan in zeer beperkte mate de volksontwikkeling
ten goede komt.
Eerst, wanneer het herhalings- en het dagschoolonderwijs