53 103 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. te zijn, moet ook in dit verslag worden ling behoorde herhaald. Het mag als een ernstige tekortkoming in ons onderwijs systeem worden beschouwd, dat dit gedeelte van het volks onderwijs geenszins beantwoordt aan de eischen, welke er aan gesteld mogen worden. Hoeveel duizenden zijn er in onze stad, voor wie het gewone dagschoolonderwijs de eenige gelegenheid is, waardoor eenige algemeene ontwik- keling kan worden verkregen. Een groot deel der dag- schoolbezoekers is door verschillende oorzaken niet eens in staat het einde van den schooleursus te halen; zij moeten met een minimum van kennis het leven ingaan. Zij hebbed wat lezen, schrijven en rekenen geleerd; zij hebben op school ook van aardrijkskunde en mogelijk van geschie denis gehoord. Maar of daarmede die redzaamheid hun eigen is geworden, welke noodig is om flink door de wereld te komen, mag worden betwijfeld. Voor het meerendeel zijn het juist die leerlingen, die de dagschool geheel hebben doorloopen, welke daarna op de herhalingsscholen worden teruggevonden. Aan de groote meerderheid van hen, die het dagschoolonderwijs niet tot het einde konden volgen, ontbreekt later meestal de lust en niet zelden de gelegenheid van het herhalingsonderwijs gebruik te maken. Wanneer men bedenkt, welk een betrekkelijk klein per centage der op zes- of zevenjarigen leeftijd op de dagschool aangenomenen in de hoogste klasse dezer inrichting terug wordt gevonden, komt in verband met hetgeen in de vorige alinea is gezegd, duidelijk aan het licht hoe weinig de be volking nog van het herhalingsonderwijs profiteert. De klacht over het ontoereikende van het herhalings- oiiderwijs betreft evenwel niet alleen liet aantal leerlingen; het geheele stelsel, waarnaar het is ingericht, moet onbe vredigend worden geacht. Zoolang in dit systeem geen wijziging wordt gebracht, mag het als vaststaande worden beschouwd, dat het herhalingsonderwijs blijft een instituut, dat niet dan in zeer beperkte mate de volksontwikkeling ten goede komt. Eerst, wanneer het herhalings- en het dagschoolonderwijs

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1635