53
105
Van de 19 herhalingsscholen werden b.v. onderwezen:
n
99
99
6
5
2
1
1
10
8
nemen; terwijl volgens anderen de mindere bloei moet
worden toegeschreven aan de ouders.
„Maar”, aldus vervolgt genoemd verslag, „waar de oor
zaak ook moge te vinden zijn, het is een verschijnsel, dat
het herhalingsonderwijs tot nu toe niet den gewenschten
bloeitijd heeft bereikt, dat het hooge belang er van voor de
toekomst van vele leerlingen nog niet wordt ingezien.
Wijziging, die verbetering brengt, blijkt dus noodzak el ijk
en een wijziging met het oog op der leerlingen toekomstige
betrekking, ambacht of beroep zal zeer zeker daarbij van
groot gewicht zijn”.
Uwe sub-Commissie kan niet nalaten er hier op te wijzen,
dat de klacht, hier geciteerd, een zeer oude klacht is.
Aan het herhalingsonderwijs in deze gemeente ontbreekt
de noodige vastheid, doordien er geen systeem in is.
De oorzaak is gelegen in de omstandigheid, dat het nog
altijd niet behoorlijk is geregeld.
Er is, jaren geleden, besloten met het herhalingsonderwijs
een proef te nemen.
Met die proefneming is begonnen en tot op den huidigen
dag wordt zij voortgezet.
Duidelijk blijkt het gemis aan systeem o.a. uit de leer
plans der verschillende inrichtingen; eenheid ontbreekt;
aan de eene wordt dit vak ouderwezen, aan de andere dat.
lezen, Nederlandseh, rekenen elk aan
boekhouden aan
geschiedenis (met staatsinrichting) aan
kennis der natuur (gezondheidsleer, voe
dingsleer, algemeene kennis) aan
handwerken voor meisjes aan
Fransch, kook- en huishoudonderwijs met
inbegrip van wasschen en strijken elk
stenografie en maehiuesehrijven aan
teekenen, handenarbeid en zang elk aan
schoonschrijven aan
aardrijkskunde aan
aanschouwelijke meetkunde aan
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
19 inrichtingen..
13
12