53 105 Van de 19 herhalingsscholen werden b.v. onderwezen: n 99 99 6 5 2 1 1 10 8 nemen; terwijl volgens anderen de mindere bloei moet worden toegeschreven aan de ouders. „Maar”, aldus vervolgt genoemd verslag, „waar de oor zaak ook moge te vinden zijn, het is een verschijnsel, dat het herhalingsonderwijs tot nu toe niet den gewenschten bloeitijd heeft bereikt, dat het hooge belang er van voor de toekomst van vele leerlingen nog niet wordt ingezien. Wijziging, die verbetering brengt, blijkt dus noodzak el ijk en een wijziging met het oog op der leerlingen toekomstige betrekking, ambacht of beroep zal zeer zeker daarbij van groot gewicht zijn”. Uwe sub-Commissie kan niet nalaten er hier op te wijzen, dat de klacht, hier geciteerd, een zeer oude klacht is. Aan het herhalingsonderwijs in deze gemeente ontbreekt de noodige vastheid, doordien er geen systeem in is. De oorzaak is gelegen in de omstandigheid, dat het nog altijd niet behoorlijk is geregeld. Er is, jaren geleden, besloten met het herhalingsonderwijs een proef te nemen. Met die proefneming is begonnen en tot op den huidigen dag wordt zij voortgezet. Duidelijk blijkt het gemis aan systeem o.a. uit de leer plans der verschillende inrichtingen; eenheid ontbreekt; aan de eene wordt dit vak ouderwezen, aan de andere dat. lezen, Nederlandseh, rekenen elk aan boekhouden aan geschiedenis (met staatsinrichting) aan kennis der natuur (gezondheidsleer, voe dingsleer, algemeene kennis) aan handwerken voor meisjes aan Fransch, kook- en huishoudonderwijs met inbegrip van wasschen en strijken elk stenografie en maehiuesehrijven aan teekenen, handenarbeid en zang elk aan schoonschrijven aan aardrijkskunde aan aanschouwelijke meetkunde aan VERSLAG LAGER ONDERWIJS. 19 inrichtingen.. 13 12

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1637