53
121
Zie ook pag. 25„zeejongens”.
leden, die echter nog te jong zijn, om aangemonsterd te
kunnen worden.
Kon de lieer J. van Baal, hoofd der bijz. school, Heem-
raadstraat 77, het vorig jaar melden, dat geen enkele leer
plichtige zeejongen zijne school verzuimd had, thans wordt
door hem medegedeeld, dat gedurende het „haringseizoen”
2 zeejongens verzuimden en wel van begin Juli tot half
November.
De heer H. W. te Winkel, hoofd der bijzondere school aan
de Gondelstraat 23, had geen enkel verzuim te boeken.
Van den heer C. F. Verschoor, hoofd der De-Savornin-
Lohmannschool kwam eveneens het bericht in, dat in 1916
geen enkele „zeejongen” verzuimde.
De Commissie meent te moeten opmerken, dat de gunstige
toestand ten opzichte van het verzuimen der „Zeejongens”
een gevolg is van de verplichte plaatsing op de monsterrol.1)
Achterlijke en spraakgebrekkige leerlingen. Zoowel
achterlijke als spraakgebrekkige leerlingen werden aange
troffen op 36 bijzondere scholen.
Van 34 scholen werden bepaalde cijfers opgegeven.
In het geheel trof men aldaar 29 achterlijken en 58
spraak gebrekkigen aan.
Wat betreft de achterlijke leerlingen, wordt op de bijzon
dere scholen dezelfde klacht geuit als op de openbare: „niet
geplaatst”, „geen plaats” op een der buitengewone scholen.
Er schijnt op deze scholen voortdurend plaatsgebrek te
heerschen.
Dezelfde curiositeit, die ten opzichte van de leerlingen
van openbare scholen valt te vermelden, u.l. dat omtrent de
leerlingen, die te achterlijk worden bevonden, om op de
buitengewone scholen (voor achterlijken) toegelateii te
kunnen worden, het advies wordt gegeven, dezen het ge
wone onderwijs (waarvoor zij te achterlijk zijn!) maar te
laten volgen, verneemt men ook op de bijzondere scholen.
Het hoofd der R.-K. school aan de Da-Costastraat 42,
schrijft: Er is een achterlijke leerling op deze school. De
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.