53 121 Zie ook pag. 25„zeejongens”. leden, die echter nog te jong zijn, om aangemonsterd te kunnen worden. Kon de lieer J. van Baal, hoofd der bijz. school, Heem- raadstraat 77, het vorig jaar melden, dat geen enkele leer plichtige zeejongen zijne school verzuimd had, thans wordt door hem medegedeeld, dat gedurende het „haringseizoen” 2 zeejongens verzuimden en wel van begin Juli tot half November. De heer H. W. te Winkel, hoofd der bijzondere school aan de Gondelstraat 23, had geen enkel verzuim te boeken. Van den heer C. F. Verschoor, hoofd der De-Savornin- Lohmannschool kwam eveneens het bericht in, dat in 1916 geen enkele „zeejongen” verzuimde. De Commissie meent te moeten opmerken, dat de gunstige toestand ten opzichte van het verzuimen der „Zeejongens” een gevolg is van de verplichte plaatsing op de monsterrol.1) Achterlijke en spraakgebrekkige leerlingen. Zoowel achterlijke als spraakgebrekkige leerlingen werden aange troffen op 36 bijzondere scholen. Van 34 scholen werden bepaalde cijfers opgegeven. In het geheel trof men aldaar 29 achterlijken en 58 spraak gebrekkigen aan. Wat betreft de achterlijke leerlingen, wordt op de bijzon dere scholen dezelfde klacht geuit als op de openbare: „niet geplaatst”, „geen plaats” op een der buitengewone scholen. Er schijnt op deze scholen voortdurend plaatsgebrek te heerschen. Dezelfde curiositeit, die ten opzichte van de leerlingen van openbare scholen valt te vermelden, u.l. dat omtrent de leerlingen, die te achterlijk worden bevonden, om op de buitengewone scholen (voor achterlijken) toegelateii te kunnen worden, het advies wordt gegeven, dezen het ge wone onderwijs (waarvoor zij te achterlijk zijn!) maar te laten volgen, verneemt men ook op de bijzondere scholen. Het hoofd der R.-K. school aan de Da-Costastraat 42, schrijft: Er is een achterlijke leerling op deze school. De VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1653