53
124
Handenarbeid. Als leervak wordt de handenarbeid onder
wezen op de Protestantsche scholen aan: de Koninginne
gracht 26 (hoofd mej. G. C. van der Haas) en aan die aan
de Sweelinckstraat 59 (hoofden: de dames Meyboom en
Haaxmau). Aan laatstgenoemde school wordt de handen
arbeid tevens als leermiddel aangewend. De resultaten zijn
goed.
Op de neutrale scholen aan de Surinamestraat 25 (hoofd
de heer M. J. F. Robyns); de Hugo-de-Grootstraat 77 (hoofd
de heer G. J. Vos); Juliana-van-Stolberglaan 2a (hoofd mej.
M. Smit Sibinga); de 2e Schuytstraat 324 (hoofd mej. J. P.
Posthnma): kleiarbeid. Allerlei vormen van dieren en ook
andere vormen worden naar modellen of uit het hoofd ge
maakt; leert de kinderen scherp zien en ontwikkelt hun oog
voor lijn, vorm en kleur; de Ruyterstraat 36 (hoofd de heer
H. P. van Nieuwenburg); de 2e Schuytstraat 332 (-hoofd de
heer G. van Wijngaarden); de Van-Speykstraat 34 (hoofd
mej. G. W. Ruinen) wordt slöjd uitsluitend als leervak
onderwezen. Op bijna al deze scholen is men over de resul
taten tevreden. Mej. Smit Sibinga schrijft: Het nut lijkt
middelmatig; het resultaat hangt af van den aanleg der
leerlingen.
Als leervak en als leermiddel wordt handenarbeid onder
wezen op de bijz. school aan de Hugo-de-Grootstraat 77
Aan de Prinses-Julianaschool, Gaffelstraat 85, spaart men
nog altijd voor de Zending en de Vereeniging „De Bouw
steen”.
Alleen als leermiddel wordt de handenarbeid toegepast
op de bijzondere scholen aan de Verhulststraat 102 en
de Mauritslaan 60 (hoofd, de heer P. J. Treffers). Aan de
R.-K. School aan de Cornelis-Jolstraat (hoofd de heer C. L.
Wesseling) wordt slöjd soms als leermiddel gebruikt. In de
grootere klassen vergt het al te veel van de leerkracht en
dan nog wegen de voordeelen niet op tegen tijdverlies en
kosten. Goed geleid teekenen naar de natuur maakt han
denarbeid vrijwel overbodig, schrijft het hoofd.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.