53 124 Handenarbeid. Als leervak wordt de handenarbeid onder wezen op de Protestantsche scholen aan: de Koninginne gracht 26 (hoofd mej. G. C. van der Haas) en aan die aan de Sweelinckstraat 59 (hoofden: de dames Meyboom en Haaxmau). Aan laatstgenoemde school wordt de handen arbeid tevens als leermiddel aangewend. De resultaten zijn goed. Op de neutrale scholen aan de Surinamestraat 25 (hoofd de heer M. J. F. Robyns); de Hugo-de-Grootstraat 77 (hoofd de heer G. J. Vos); Juliana-van-Stolberglaan 2a (hoofd mej. M. Smit Sibinga); de 2e Schuytstraat 324 (hoofd mej. J. P. Posthnma): kleiarbeid. Allerlei vormen van dieren en ook andere vormen worden naar modellen of uit het hoofd ge maakt; leert de kinderen scherp zien en ontwikkelt hun oog voor lijn, vorm en kleur; de Ruyterstraat 36 (hoofd de heer H. P. van Nieuwenburg); de 2e Schuytstraat 332 (-hoofd de heer G. van Wijngaarden); de Van-Speykstraat 34 (hoofd mej. G. W. Ruinen) wordt slöjd uitsluitend als leervak onderwezen. Op bijna al deze scholen is men over de resul taten tevreden. Mej. Smit Sibinga schrijft: Het nut lijkt middelmatig; het resultaat hangt af van den aanleg der leerlingen. Als leervak en als leermiddel wordt handenarbeid onder wezen op de bijz. school aan de Hugo-de-Grootstraat 77 Aan de Prinses-Julianaschool, Gaffelstraat 85, spaart men nog altijd voor de Zending en de Vereeniging „De Bouw steen”. Alleen als leermiddel wordt de handenarbeid toegepast op de bijzondere scholen aan de Verhulststraat 102 en de Mauritslaan 60 (hoofd, de heer P. J. Treffers). Aan de R.-K. School aan de Cornelis-Jolstraat (hoofd de heer C. L. Wesseling) wordt slöjd soms als leermiddel gebruikt. In de grootere klassen vergt het al te veel van de leerkracht en dan nog wegen de voordeelen niet op tegen tijdverlies en kosten. Goed geleid teekenen naar de natuur maakt han denarbeid vrijwel overbodig, schrijft het hoofd. VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1656