53
125
Handwerkonderwijs. Het handwerkonderwijs werd op de
lijk
eene
Gymnastiek. Slechts op 32 van de 71 bijzondere scholen
ontvangen de leerlingen klassikaal onderwijs in gym
nastiek, n.l. op 14 van de 18 neutrale en 18 van de 53
confessioneele inrichtingen van onderwijs.
Hoewel er, vergeleken bij het vorige jaar, eenige ver
meerdering valt te eonstateeren van het getal scholen, waar
gymnastiekonderwijs wordt gegeven, blijkt evenwel uit
bovenstaande cijfers, dat op de meeste bijzondere scholen
nog steeds niets wordt gedaan voor de lichamelijke ontwik
keling van het kind.
Vele hoofden dezer scholen geven ook nu wederom als
oorzaak hiervoor op: gebrek aan lokaliteit öf geld.
Onze Commissie meent evenwel, dat dit motief waarvan
het gevolg is, dat de physieke opvoeding van een groot
aantal kinderen thans geheel wordt verwaarloosd, niet
steeds opnieuw mag worden aangevoerd.
(hoofd, de heer G. J. Vos); het onderwijs leidt tot meer har
monische ontwikkeling, meldt het hoofd; aan de Nassau-
laan 26 (hoofd, de heer P. T. van der Meulen): door dit
onderwijs blijven de leerlingen frisch en zijn ze geschikt,
om de leerstof te verwerken; door den handenarbeid wordt
naast het kennen, ook het kunnen ontwikkeld; Sweelinck-
straat 2224 (hoofden de Dames Riegen en Schroot): resul
taten gunstig; aan de Antonie-Duijckstraat 126 (hoofd, de
heer J. G. Bos): de handenarbeid is een aangenaam, natuur-
en doelmatig aanschouwingsmiddel en als leermiddel
i zeer geliefde en nuttige afwisseling tusschen de
gewone lesuren; aan de Sweelinckstraat 59 (hoofden: de
Dames Meijboom en Haarman): goede resultaten.
De heer H. P. van Nieuwenburg, bij wien slöjd leervak is,
zegt: zeer aan te bevelen; uitstekende resultaten. Jaarlijks
te bezichtigen bij de openbare les, terwijl Mej. Ruinen, aan
wier school slöjd eveneens leervak is, oordeelt: Het dwingt
tot goed zien, goed nadenken en schenkt vooldoening aan
den drang om iets te maken.
De tegenstanders laten zich dit jaar niet hooren.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.