I
53
1
141
a
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
de school nimmer direkt van hunne voortreffelijke gaven
heeft kunnen profiteeren.
Weer anderen combineeren, bij afwezigheid van een
onderwijzer(es), terstond klassen, wat zeer nadeelig is voor
het onderwijs van beide klassen, of geven hoogstens een
paar malen zelf les, doch trachten intusschen zoo spoedig
mogelijk te zorgen, dat een tijdelijke onderwijzeres wordt
aangesteld, om niet te lang aan hunne eigenlijke bezig
heden, controleeren en administreeren, onttrokken te wor
den, terwijl een derde groep bij ontstentenis van een lid van
het onderwijzend personeel langeren tijd zelf voor de klasse
gaat staan en voorts nu en dan hier of daar een les geeft,
gedurende welken tijd de klasse-onderwijzer(es) zich met
correctie bezig houdt.
Hoewel gelukkig ook verscheidene hoogst ijverige hoof
den worden aangetroffen, die steeds met lust aanpakken en
consciëntieus hun taak vervullen, vormen zij, die geregeld
wekelijks praktisch in de verschillende klassen der school
werken en voortdurend bij kortere of langere absenties zelf
willen invallen, zonder om tijdelijke leerkrachten te hebben
gevraagd, uitzonderingen.
Over ’t geheel genomen is hiermede de bestaande toestand
geschetst. Dezen toestand kan onze Commissie echter niet
goedkeuren, hoewel hij zijn grond vindt in de betrokken
Verordening, die nóch den hoofden het onderwijs in eene
vaste klasse opdraagt, noch voorschrijft, dat zij ook inaar
een enkel lesuur zelf hebben te geven.
Bij het voorbereidend hooger of gymnasiaal en het mid
delbaar onderwijs daarentegen bestaat zulk een ongerijmd
heid niet. Hiervoor zorgt de Rijkswet, die zegt, dat een der
leeraren den titel draagt van rector resp. directeur, dus
deze hoofden van onderwijsinrichtingen zijn leeraren, der
halve onderwijskrachten en daarenboven rectoren, resp.
directeuren.
Ook bij het lager onderwijs gaat de Rijkswetgever blijk
baar van dit beginsel uit, wijl in de Wet tot regeling van
het lager onderwijs gesproken wordt van „onderwijzers
van bijstand”, waarmede ongetwijfeld bedoeld wordt: bij-