53
146
een
om 1
drie
dat allen een voldoend begrip hebben vajj de eischen van
organisatie, leiding en éénheid van behandeling.
Omtrent enkele hoofden van scholen werd de indruk ver
kregen, dat zij te kort schieten in het besef van te moeten
bouwen op den geest van samenwerking der klasse-onder-
wijzers in het belang der school.
Eindelijk werd wat betreft het openbaar gezag een gebrek
aan toezicht over de schoolhoofden gevoeld, in dien zin, dat,
zoolang zij zich aan geene bepaalde feiten schuldig maken,
er voor hen eene ruime gelegenheid bestaat, om zoo die
in hun karakter ligt toe te geven aan eene heersehers-
opvatting van hun ambt, terwijl bovendien, zonder dat nog
van eene wenschelijkheid tot het onderdrukken van eenige
hunner verkeerde eigenschappen sprake zou behoeven te
zijn, niet alleen het hun allen geven van leiding ter bevor
dering van éénheid, maar ook het bij minder geschikte
persoonlijkheden aankweeken van juiste begrippen, nage
noeg of geheel schijnt te ontbreken.
Het vorenbedoeld drietal opmerkingen beoogt geenszins,
afkeurend oordeel uit te spreken, doch voornamelijk
te kennen te geven, in welk opzicht ten aanzieu van de
elementen zelven, klasse-onderwijzers, hoofden van
scholen en openbaar gezag (organisatie) naar verbetering
ware te streven.
Als een belangrijk middel daartoe beveelt de Comm. de
verplichtstelling der schoolvergaderingen aan, waarover
nader.
Als eene negatieve eigenschap, door het ambulantisme bij
de hoofden van scholen aangekweekt, wordt in tallooze ant
woorden genoemd achteruitgang in onderwijzerskwaliteiten
tengevolge van het derven van praetijk en verantwoorde
lijkheid voor eene bepaalde klasse. De Comm. wil niet ver
helen, dat de argumenten ter aanduiding van de daaruit
ontstaande gevaren, samen te vatten in de begrippen auto
cratie en achteruitgang in practisehe bekwaamheid, haar
over het algemeen overtuigd hebben, dat het voor het
meerendeel der schoolhoofden en daarom voor het onderwijs
een nadeel is te achten, dat zij aan de feitelijke praetijk van
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.