53
152
t
„Waarom beet het Ambulantisme in’t belang van het
„onderwijs?
„1. Het hoofd kan controle uitoefenen.
„Gedurende de 6 jaren, dat ik aan mijne tegenwoordige
„school werkzaam ben, is het hoofd zelden of nooit iu mijne
„klasse geweest, om eene les bjj te wonen. Ik acht dit geluk
kig, maar de noodzakelijkheid van controle kan hier dus
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
toevoegen, dat van dezen maatregel, evenals ook van de
meeste, zoo niet alle door ons aanbevolene, slechts dan het
gewenschte resultaat te verwachten is, wanneer de invoe
ring zal worden toevertrouwd aan een alsvoren aan-
geduiden chef eener centrale organisatie van openbaar
lager onderwijs, die alle onderdeden van ons, in de slotsom
samengevat, advies zal hebben voor te bereiden en veelal
ook in onderlinge overeenstemming te brengen.
Onder de vele nuttige verrichtingen, van meerbedoelden
chef nog tegemoet te zien, noemen wij hier het ontwerpen
van eene bij verordening vast te stellen duidelijker
omschrijving (dan die bestaande in de Gemeentel. Verord.
voor de scholen van O. L. O.) van de rechten en plichten der
hoofden, die thans feitelijk hoofdzakelijk drijven op een
taak, zooals zij zich die zelven, ieder voor zich stellen willen.
(Te dezer zake zij nog verwezen naar het verdere gedeelte
van ons rapport, waarbij dienende Bijlage II en voorts naar
dat, waar op vermindering der administratieve werkzaam
heden onder schooltijd wordt aangedrongen).
Wij komen nu tot de meest aangevoerde argumenten vóór
het ambulantisme, als controle uitoefenen, invallen voor
afwezige klasse-onderwijzers, leiding geven aan jongere
leerkrachten, regelen van het onderwijs en de orde van de
school in haar geheel, enz. Wij meenen die als van zóó alge
meen® bekendheid te mogen aannemen, dat wij met de een
voudige vermelding hier kunnen volstaan.
Door de tegenstanders worden zij in de antwoorden
uitvoerig weêrsproken. Als een specimen van eene punts
gewijze behandeling, als veel voorkomende, zij de volgende
aanhaling gedaan van een onderwijzer, plaatsvervangend
hoofd: