i
I
A
53
I
155
■i
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
bare collega’s van andere scholen weten, dat die nadeelen
daar wel bestaan en zulks in veel grootere mate dan eenig
voordeel; op dien grond verklaren zij zich tegen het ambu-
lantisme. Tot staving van het vorenstaande zouden talrijke
uitingen genoemd kunnen worden, als: „hoewel dus per
soonlijk voldaan, is mijn indruk, dat het stelsel in het alge-
„meen niet voldoet" en dergelijke, die gewoonlijk gepaard
gaan met betuigingen van waardeering eu achting voor het
hoofd der school, bij welke zij werkzaam zijn.
De totaal indruk door de Comm, uit de antwoorden en
andere gegevens verkregen, is, dat het ambulantisme hier
ter stede niet in een bepaalden vorm bestaat en dat ieder
hoofd der schooi er van maakt, wat hij zelf verkiest. Wij
nemen aan, dat dit door ieder op de door hem gekozen wijze
met de beste bedoelingen geschiedt, maar dit neemt niet
weg, dat er zoodoende een gemis aan éénheid van opvatting
is ontstaan. Een paai- voorbeelden kunnen dit verduide
lijken.
Enkele hoofden gaan van het beginsel uit, dat zij zelven
eigenlijk nooit eene klasse voor hunne rekening kunnen
nemen, omdat het onderwijs in de andere klassen daardoor
zou worden veronachtzaamd en schade lijden, terwijl ande
ren honderd schooltijden en meer per jaar zelf in eene
klasse staan bij ontstentenis van een of meer onderwijzers.
Vele hoofden zijn van meening, dat hunne plaats behoort
te zijn in de leerlokalen en niet in de spreekkamer, en dat
de administratie voor een zeer groot deel buiten de school
tijden kan geschieden, terwijl anderen eene tegenoverge
stelde meening zijn toegedaan.
Eenige hoofden meenen, dat zij tot in alle kleinigheden
voorschriften aan de onderwijzers moeten geven in het
belang van het onderwijs en de orde, terwijl anderen meer
vrijheid aan de ouderwijzers laten.
Ter staving en ook ter aanvulling van hetgeen wij hier
boven kenschetsen als een gemis aan eenheid van opvatting,
vergunnen wij ons nog te verwijzen naar de als Bijlage II
gevoegde omschrijving, aangehaald uit het antwoord van
een klasse-onderwijzer, plaatsvervangend hoofd.
Dat de niet gecontroleerde vrijheid van de hoofden aan-