i I A 53 I 155 ■i VERSLAG LAGER ONDERWIJS. bare collega’s van andere scholen weten, dat die nadeelen daar wel bestaan en zulks in veel grootere mate dan eenig voordeel; op dien grond verklaren zij zich tegen het ambu- lantisme. Tot staving van het vorenstaande zouden talrijke uitingen genoemd kunnen worden, als: „hoewel dus per soonlijk voldaan, is mijn indruk, dat het stelsel in het alge- „meen niet voldoet" en dergelijke, die gewoonlijk gepaard gaan met betuigingen van waardeering eu achting voor het hoofd der school, bij welke zij werkzaam zijn. De totaal indruk door de Comm, uit de antwoorden en andere gegevens verkregen, is, dat het ambulantisme hier ter stede niet in een bepaalden vorm bestaat en dat ieder hoofd der schooi er van maakt, wat hij zelf verkiest. Wij nemen aan, dat dit door ieder op de door hem gekozen wijze met de beste bedoelingen geschiedt, maar dit neemt niet weg, dat er zoodoende een gemis aan éénheid van opvatting is ontstaan. Een paai- voorbeelden kunnen dit verduide lijken. Enkele hoofden gaan van het beginsel uit, dat zij zelven eigenlijk nooit eene klasse voor hunne rekening kunnen nemen, omdat het onderwijs in de andere klassen daardoor zou worden veronachtzaamd en schade lijden, terwijl ande ren honderd schooltijden en meer per jaar zelf in eene klasse staan bij ontstentenis van een of meer onderwijzers. Vele hoofden zijn van meening, dat hunne plaats behoort te zijn in de leerlokalen en niet in de spreekkamer, en dat de administratie voor een zeer groot deel buiten de school tijden kan geschieden, terwijl anderen eene tegenoverge stelde meening zijn toegedaan. Eenige hoofden meenen, dat zij tot in alle kleinigheden voorschriften aan de onderwijzers moeten geven in het belang van het onderwijs en de orde, terwijl anderen meer vrijheid aan de ouderwijzers laten. Ter staving en ook ter aanvulling van hetgeen wij hier boven kenschetsen als een gemis aan eenheid van opvatting, vergunnen wij ons nog te verwijzen naar de als Bijlage II gevoegde omschrijving, aangehaald uit het antwoord van een klasse-onderwijzer, plaatsvervangend hoofd. Dat de niet gecontroleerde vrijheid van de hoofden aan-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1687