53
156
LAGER ONDERWIJS.
VERSLAG
leiding gegeven heeft en aanleiding geven moest tot mis
standen en verkeerde gebruiken, die hier en daar de
ergernis en bitterheid van onderwijzers terecht opwekten,
mag uithoofde van gelijksoortige bezwaren, geopperd zoo
wel door voor- als tegenstanders van het ambulantisme, als
vaststaande worden aangenomen, maar dit heeft in verre
niet zulke afmetingen aangenomen, als de literatuur op dit
gebied zou doen vermoeden; op zeer vele scholen is de
verstandhouding tusschen hoofd en onderwijzers goed te
noemen.
Als de grootste der hiervoren bedoelde misstanden aarzelt
onze Couim. niet, zonder voorbehoud aan te wijzen, zooals
zij die vroeger in dit rapport reeds met een enkel woord
constateerde, de zeer veel voorkomende geheele of gedeelte
lijke onttrekking der hoofden aan een der o.i. voornaamste
onderdeden van hun taak n.l. om door overneming eener
klasse zelven veel les te geven, wanneer hunne andere werk
zaamheden zulks maar eenigszins toelaten, en bovendien
om in te vallen voor afwezige klasseonderwijzers.
Om dien misstand weg te nemen, dient aan het ambulan-
tisme een vaste vorm gegeven te worden. De te geven voor
schriften mogen voor vele hoofden overbodig zijn, toch
zullen zij voorzeker voor menigeen nut opleveren.
Wij zouden ons voorstellen, bet verplicht onderwijs geven
door het hoofd der school, naar het voorbeeld der gemeente
Arnhem, het doelmatigst te zijn vastgelegd in deze
bepaling:
„Het hoofd van elke openbare lagere school is verplicht
„om, bij voltallig personeel tenminste één uur per dag on
dierwijs te geven, in dier voege, dat hij in 14 dagen in elke
„klasse minstens één uur is werkzaam geweest”.
Voorts ware daarbij te bepalen, dat bij het ontstaan van
ééne tijdelijke vacature onder de klasse-on der wijzers niet
eerder dan na een tweetal weken voorziening door een
tijdelijke leerkracht door het hoofd aangevraagd mag wor
den, gedurende welken tijd het hoofd verplicht zal zijn zelf
de klasse waar te nemen; alzoo met uitdrukkelijk verbod
om de klasse aan een kweekeling toe te vertrouwen, dan
wel door combineering van klassen het gebrek te verhelpen.