53 156 LAGER ONDERWIJS. VERSLAG leiding gegeven heeft en aanleiding geven moest tot mis standen en verkeerde gebruiken, die hier en daar de ergernis en bitterheid van onderwijzers terecht opwekten, mag uithoofde van gelijksoortige bezwaren, geopperd zoo wel door voor- als tegenstanders van het ambulantisme, als vaststaande worden aangenomen, maar dit heeft in verre niet zulke afmetingen aangenomen, als de literatuur op dit gebied zou doen vermoeden; op zeer vele scholen is de verstandhouding tusschen hoofd en onderwijzers goed te noemen. Als de grootste der hiervoren bedoelde misstanden aarzelt onze Couim. niet, zonder voorbehoud aan te wijzen, zooals zij die vroeger in dit rapport reeds met een enkel woord constateerde, de zeer veel voorkomende geheele of gedeelte lijke onttrekking der hoofden aan een der o.i. voornaamste onderdeden van hun taak n.l. om door overneming eener klasse zelven veel les te geven, wanneer hunne andere werk zaamheden zulks maar eenigszins toelaten, en bovendien om in te vallen voor afwezige klasseonderwijzers. Om dien misstand weg te nemen, dient aan het ambulan- tisme een vaste vorm gegeven te worden. De te geven voor schriften mogen voor vele hoofden overbodig zijn, toch zullen zij voorzeker voor menigeen nut opleveren. Wij zouden ons voorstellen, bet verplicht onderwijs geven door het hoofd der school, naar het voorbeeld der gemeente Arnhem, het doelmatigst te zijn vastgelegd in deze bepaling: „Het hoofd van elke openbare lagere school is verplicht „om, bij voltallig personeel tenminste één uur per dag on dierwijs te geven, in dier voege, dat hij in 14 dagen in elke „klasse minstens één uur is werkzaam geweest”. Voorts ware daarbij te bepalen, dat bij het ontstaan van ééne tijdelijke vacature onder de klasse-on der wijzers niet eerder dan na een tweetal weken voorziening door een tijdelijke leerkracht door het hoofd aangevraagd mag wor den, gedurende welken tijd het hoofd verplicht zal zijn zelf de klasse waar te nemen; alzoo met uitdrukkelijk verbod om de klasse aan een kweekeling toe te vertrouwen, dan wel door combineering van klassen het gebrek te verhelpen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1688