53
169
Bijlage IL
O m s c h r ij v i n g
hoe Hoofden van Scholen hunne taak hoofdzakelijk kunnen
opvatten:
Afschrift der beantwoording van vraagartikel 1 door een
onderwijzer-plaatsvervangend hoofd (tegenstander van het
Ambulantisme).
1 als leider, of
2. als onderwijzer, of
3 als administrateur.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Ondergeteekende is sedert ruim 20 jaar onderwijzer hier
ter stede en heeft in dien tijd onder 3 ambulante hoofden
gewerkt. Zijne conclusie is, dat het ambulantisme niet meer
geacht mag worden te zijn in het belang van het onderwijs.
Van de drie bedoelde hoofden was één: „leider”, één
onderwijzer, één administrateur, in hoofdzaak.
Aan de school van de eerstbedoelde sprongen de voor-
en nadeelen van de leiding en controle door een krachtige
persoonlijkheid sterk in het oog; er was éénheid, er werd
met ernst en hard gewerkt; de ernst grensde aan somber
heid; de paedagogisehe misslagen van het hoofd wreekten
zich door de geheele school. Hoewel dit hoofd als één der
bekwaamste» onder zijns gelijken gold, zou het ouder-
geteekende niet moeielijk vallen, met treffende voorbeelden
te staven, hoe methodische misgrepen van het hoofd, door
hem zelf later ook als zoodanig erkend, jarenlang hun
nadeeligen invloed op het onderwijs deden gevoelen.
Het in de tweede plaats genoemde hoofd, goed thuis in
de leerstof voor bijna alle klassen, hoogere zoowel als
lagere, gaf gaarne, en dus betrekkelijk veel les, b.v. bij
afwezigheid van een lid van het personeel. Voor zoover de
lessen soms gegeven werden in tegenwoordigheid van den
onderwijzer of de onderwijzeres der klasse, dient opgemerkt,
dat, naar het oordeel van het personeel, die lessen zich niet