53 169 Bijlage IL O m s c h r ij v i n g hoe Hoofden van Scholen hunne taak hoofdzakelijk kunnen opvatten: Afschrift der beantwoording van vraagartikel 1 door een onderwijzer-plaatsvervangend hoofd (tegenstander van het Ambulantisme). 1 als leider, of 2. als onderwijzer, of 3 als administrateur. VERSLAG LAGER ONDERWIJS. Ondergeteekende is sedert ruim 20 jaar onderwijzer hier ter stede en heeft in dien tijd onder 3 ambulante hoofden gewerkt. Zijne conclusie is, dat het ambulantisme niet meer geacht mag worden te zijn in het belang van het onderwijs. Van de drie bedoelde hoofden was één: „leider”, één onderwijzer, één administrateur, in hoofdzaak. Aan de school van de eerstbedoelde sprongen de voor- en nadeelen van de leiding en controle door een krachtige persoonlijkheid sterk in het oog; er was éénheid, er werd met ernst en hard gewerkt; de ernst grensde aan somber heid; de paedagogisehe misslagen van het hoofd wreekten zich door de geheele school. Hoewel dit hoofd als één der bekwaamste» onder zijns gelijken gold, zou het ouder- geteekende niet moeielijk vallen, met treffende voorbeelden te staven, hoe methodische misgrepen van het hoofd, door hem zelf later ook als zoodanig erkend, jarenlang hun nadeeligen invloed op het onderwijs deden gevoelen. Het in de tweede plaats genoemde hoofd, goed thuis in de leerstof voor bijna alle klassen, hoogere zoowel als lagere, gaf gaarne, en dus betrekkelijk veel les, b.v. bij afwezigheid van een lid van het personeel. Voor zoover de lessen soms gegeven werden in tegenwoordigheid van den onderwijzer of de onderwijzeres der klasse, dient opgemerkt, dat, naar het oordeel van het personeel, die lessen zich niet

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1701