53
170
onderscheiden van de lessen van het meerendeel der leer
krachten, aan die school verbonden. Konden de lessen van
het hoofd der school dus voor zwakke en middelmatige
onderwijzers(-essen) slechts tot op zekere hoogte (b.v. wel
wat het beheerschen van de leerstof, maar weer niet wat
het gemakkelijk handhaven van de orde onder de les
betreft) als model dienen, wel kon dat hoofd, lesgevende,
zich spoedig en gemakkelijk op de hoogte stellen van dé
vorderingen der leerlingen.
Het in de derde plaats genoemde hoofd eindelijk ken
merkt zich noch in de eerste plaats als leider, noch als
model of zelfs maar als een reserve-onderwijzer, maar als
administrateur, zoodat aan zijne school niet de nadeelen
van 't ambulantisme gevoeld worden, maar de overbodig
heid van het ambulante hoofd voor het onderwijs duidelijk
aan het licht treedt. Zeer bizonder vestigt ondergeteekende
uwe aandacht op het feit, dat de resultaten van het onder
wijs aan deze school vooral niet minder zijn dan aan de
school, waar hij onder twee andere hoofden werkzaam was.
Eu deze resultaten waren o.a. een lid der schoolcommissie,
de Heerzich herhaaldelijk zeer gunstig
uitliet, zijn verkregen zonder merkbare controle, onder het
blijmoedig werken van een personeel, dat zijne groote ver
antwoordelijkheid gevoelt, waar het hoofd metterdaad de
zelfstandigheid der klasse-onderwijzers erkent.
Moge het verschil tusschen de 3 bovengenoemde hoofden,
wat betreft de opvatting hunner taak, voor een deel het
gevolg zijn van hunne verschillende persoonlijkheid, voor
een groot deel is het slechts een historisch verschijnsel.
Twintig jaar geleden toch kon een onderwijzer(es), pas
geslaagd voor de hulpakte, zonder practische ervaring nog.
hier worden aangesteld. In dien tijd heeft ondergeteekende
één geval gezien, dat een zwak onderwijzer door het ambu
lante hoofd zóó werd gesteund en van goeden raad gediend,
dat hij (de onderwijzer) het bolwerkte in zijn klas en na
verloop van tijd zich ontwikkelde tot een bruikbaar onder
wijzer. In één ander geval bleef het met een zwak onder
wijzer in elke klas, waar het met hem geprobeerd werd,
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.