53 170 onderscheiden van de lessen van het meerendeel der leer krachten, aan die school verbonden. Konden de lessen van het hoofd der school dus voor zwakke en middelmatige onderwijzers(-essen) slechts tot op zekere hoogte (b.v. wel wat het beheerschen van de leerstof, maar weer niet wat het gemakkelijk handhaven van de orde onder de les betreft) als model dienen, wel kon dat hoofd, lesgevende, zich spoedig en gemakkelijk op de hoogte stellen van dé vorderingen der leerlingen. Het in de derde plaats genoemde hoofd eindelijk ken merkt zich noch in de eerste plaats als leider, noch als model of zelfs maar als een reserve-onderwijzer, maar als administrateur, zoodat aan zijne school niet de nadeelen van 't ambulantisme gevoeld worden, maar de overbodig heid van het ambulante hoofd voor het onderwijs duidelijk aan het licht treedt. Zeer bizonder vestigt ondergeteekende uwe aandacht op het feit, dat de resultaten van het onder wijs aan deze school vooral niet minder zijn dan aan de school, waar hij onder twee andere hoofden werkzaam was. Eu deze resultaten waren o.a. een lid der schoolcommissie, de Heerzich herhaaldelijk zeer gunstig uitliet, zijn verkregen zonder merkbare controle, onder het blijmoedig werken van een personeel, dat zijne groote ver antwoordelijkheid gevoelt, waar het hoofd metterdaad de zelfstandigheid der klasse-onderwijzers erkent. Moge het verschil tusschen de 3 bovengenoemde hoofden, wat betreft de opvatting hunner taak, voor een deel het gevolg zijn van hunne verschillende persoonlijkheid, voor een groot deel is het slechts een historisch verschijnsel. Twintig jaar geleden toch kon een onderwijzer(es), pas geslaagd voor de hulpakte, zonder practische ervaring nog. hier worden aangesteld. In dien tijd heeft ondergeteekende één geval gezien, dat een zwak onderwijzer door het ambu lante hoofd zóó werd gesteund en van goeden raad gediend, dat hij (de onderwijzer) het bolwerkte in zijn klas en na verloop van tijd zich ontwikkelde tot een bruikbaar onder wijzer. In één ander geval bleef het met een zwak onder wijzer in elke klas, waar het met hem geprobeerd werd, VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1702