00
AT
VERSLAG over het jaar 1916 omtrent de Buiten
gewone School voor Lager Onderwijs (school
voor zwakzinnigen) aan de Badhuisstraat 79 a
te Scheveningen.
Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke
bij het onderricht gelden, zijn: het onderwijs zij zooveel
mogelijk concreet, het zij zooveel mogelijk praktisch en
zooveel mogelijk individueel. Door voortdurend herhalen
wordt getracht de leerstof het eigendom der kinderen, te
doen worden. Die leerstof vormt een afgerond geheel en
beperkt zich tot het allernoodigste, evenwel zoo, dat de
leerlingen, die de school doorloopen hebben, zich in het
dagelijkse!: leven zullen kunnen redden. Het doel is, de
kinderen zoover te brengen, dat zij bij het verlaten der
school een eenvoudig stukje lezen en begrijpen; in de ge
tallenruimte 1—1000 met geheele getallen rekenen; de
dagelijks gebruikt wordende maten en gewichten kennen,
zich met geld kunnen helpen en in staat zijn een eenvoudig
briefje zonder grove fouten te schrijven.
Veel aandacht wordt aan de zedelijke opvoeding gewijd;
zin voor orde en netheid wordt aangekweekt.
De lichamelijke opvoeding neemt een voorname plaats in
bij het ouderwijs. Veel tijd en moeite worden besteed om de
handvaardigheid in praktische richting te oefenen.
Klassen-indeeling. De school telt op het oogenblik
6 klassen, t.w. een 6de, een 5de, een 4de, een 3de, een 2de
leerjaar en een klasse met leerlingen van verschillenden
ontwikkelingsgraad.
Leerplan, leervakken, In het leerplan zijn de volgende
leervakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Neder-
landsche taal, vaderlandsehe geschiedenis, aardrijkskunde,
natuurkunde, zingen, teekenen, gymnastiek, nuttige hand
werken, handenarbeid (karton-, klei- en houtarbeid).
Inlichtingen van a 1 g e m e e n e n aard.