00 AT VERSLAG over het jaar 1916 omtrent de Buiten gewone School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinnigen) aan de Badhuisstraat 79 a te Scheveningen. Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke bij het onderricht gelden, zijn: het onderwijs zij zooveel mogelijk concreet, het zij zooveel mogelijk praktisch en zooveel mogelijk individueel. Door voortdurend herhalen wordt getracht de leerstof het eigendom der kinderen, te doen worden. Die leerstof vormt een afgerond geheel en beperkt zich tot het allernoodigste, evenwel zoo, dat de leerlingen, die de school doorloopen hebben, zich in het dagelijkse!: leven zullen kunnen redden. Het doel is, de kinderen zoover te brengen, dat zij bij het verlaten der school een eenvoudig stukje lezen en begrijpen; in de ge tallenruimte 1—1000 met geheele getallen rekenen; de dagelijks gebruikt wordende maten en gewichten kennen, zich met geld kunnen helpen en in staat zijn een eenvoudig briefje zonder grove fouten te schrijven. Veel aandacht wordt aan de zedelijke opvoeding gewijd; zin voor orde en netheid wordt aangekweekt. De lichamelijke opvoeding neemt een voorname plaats in bij het ouderwijs. Veel tijd en moeite worden besteed om de handvaardigheid in praktische richting te oefenen. Klassen-indeeling. De school telt op het oogenblik 6 klassen, t.w. een 6de, een 5de, een 4de, een 3de, een 2de leerjaar en een klasse met leerlingen van verschillenden ontwikkelingsgraad. Leerplan, leervakken, In het leerplan zijn de volgende leervakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Neder- landsche taal, vaderlandsehe geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde, zingen, teekenen, gymnastiek, nuttige hand werken, handenarbeid (karton-, klei- en houtarbeid). Inlichtingen van a 1 g e m e e n e n aard.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1944