56
5
VERSLAG BEWAARSCHOOL-ONDERWIJS.
Gang van het onderwijs.
straat, de ’s-Gravenzandelaan t
lokaal afgestaan ten behoeve van
Ook dit jaar heeft de mobilisatie haar ongunstigen in
vloed geoefend op den gang van het bewaarschoolonder-
wijs. De school aan de Hekkelaan bleef in gebruik bij de
Gemeentesecretarie ten behoeve der administratie voor de
uitkeering aan de gezinnen van gemobiliseerde!!. Hierdoor
moest ook dit jaar de schoolbevolking der scholen aan de
Hekkelaan en Seheldestraat om beurten gebruik maken
van het gebouw Seheldestraat 122.
Bovendien worden thans door de school aan de Koning
straat twee, en door elk der scholen aan de Ferdinand Bol
en het Vaillantplein één
i het Lager Onderwijs.
Te Scheveningen moest de bevolking van de school Bad
huisstraat 194 worden ondergebracht in het gebouw Duin
straat 15, omdat het eerstgenoemde gebouw geheel bij het
Lager Onderwijs in gebruik bleef.
Aan de scholen Ferdinand Bolstraat, Vaillantplein en
De Gheijnstraat volgen de leerlingen nog steeds te korten
tijd den cursus door te late opneming.
Ook dit jaar worden de resultaten van het onderwijs
door de hoofden der scholen zeer bevredigend genoemd.
Bij haar bezoeken kreeg de Commissie een met dit oor
deel overeenstemmende!! indruk.
Het Hoofd der school aan de Badhuisstraat neemt op
eigen initiatief een proef met de toepassing der denkbeel
den van Dr. Maria Montessori. Zij schrijft daarover in
haar verslag het volgende:
„Ernstiger dan ooit werd er naar gestreefd de school
een meer huiselijk en vriendelijk karakter te geven.
Het klassikale onderwijs geraakte daarbij op den achter
grond, de zelfgekozen arbeid kwam er meer en meer voor
in de plaats. Den nieuwelingen werd telkens gelegenheid
gegeven zich volkomen vrij spelend te ontwikkelen in den
geest van Dr. Maria Montessori. De Fröbelmiddelen bleken
hierbij uitstekend te kunnen dienst doen, ook in de hoogere
klassen. Op dezelfde wijze als bij ’t klassikale onderwijs,
dus naar de meer of mindere samengesteldheid, werden de
speelgaven over de klassen verdeeld en de opklimming
in moeilijkheid werd bij het gebruik steeds in het oog ge
houden.
Deze resultaten waren in één woord verrassend. Kinde
ren, die men altijd voor dom en zelfs voor achterlijk had
gehouden, ontplooiden zich als normale wezentjes. Onhan
delbare, drukke leerlingen werden merkbaar kalmer en
over het geheel kwam er een geest van rustige werkzaam-