56 5 VERSLAG BEWAARSCHOOL-ONDERWIJS. Gang van het onderwijs. straat, de ’s-Gravenzandelaan t lokaal afgestaan ten behoeve van Ook dit jaar heeft de mobilisatie haar ongunstigen in vloed geoefend op den gang van het bewaarschoolonder- wijs. De school aan de Hekkelaan bleef in gebruik bij de Gemeentesecretarie ten behoeve der administratie voor de uitkeering aan de gezinnen van gemobiliseerde!!. Hierdoor moest ook dit jaar de schoolbevolking der scholen aan de Hekkelaan en Seheldestraat om beurten gebruik maken van het gebouw Seheldestraat 122. Bovendien worden thans door de school aan de Koning straat twee, en door elk der scholen aan de Ferdinand Bol en het Vaillantplein één i het Lager Onderwijs. Te Scheveningen moest de bevolking van de school Bad huisstraat 194 worden ondergebracht in het gebouw Duin straat 15, omdat het eerstgenoemde gebouw geheel bij het Lager Onderwijs in gebruik bleef. Aan de scholen Ferdinand Bolstraat, Vaillantplein en De Gheijnstraat volgen de leerlingen nog steeds te korten tijd den cursus door te late opneming. Ook dit jaar worden de resultaten van het onderwijs door de hoofden der scholen zeer bevredigend genoemd. Bij haar bezoeken kreeg de Commissie een met dit oor deel overeenstemmende!! indruk. Het Hoofd der school aan de Badhuisstraat neemt op eigen initiatief een proef met de toepassing der denkbeel den van Dr. Maria Montessori. Zij schrijft daarover in haar verslag het volgende: „Ernstiger dan ooit werd er naar gestreefd de school een meer huiselijk en vriendelijk karakter te geven. Het klassikale onderwijs geraakte daarbij op den achter grond, de zelfgekozen arbeid kwam er meer en meer voor in de plaats. Den nieuwelingen werd telkens gelegenheid gegeven zich volkomen vrij spelend te ontwikkelen in den geest van Dr. Maria Montessori. De Fröbelmiddelen bleken hierbij uitstekend te kunnen dienst doen, ook in de hoogere klassen. Op dezelfde wijze als bij ’t klassikale onderwijs, dus naar de meer of mindere samengesteldheid, werden de speelgaven over de klassen verdeeld en de opklimming in moeilijkheid werd bij het gebruik steeds in het oog ge houden. Deze resultaten waren in één woord verrassend. Kinde ren, die men altijd voor dom en zelfs voor achterlijk had gehouden, ontplooiden zich als normale wezentjes. Onhan delbare, drukke leerlingen werden merkbaar kalmer en over het geheel kwam er een geest van rustige werkzaam-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1952