56
VERSLAG BE W A A RSCHOOL-ON DER WIJ S.
heid onder de kinderen, die zelfs op de speelplaats was
waar te nemen.
Dit gebeurde echter niet dadelijk. Toen de oudere kinde
ren voor het eerst hun eigen werk mochten kiezen, vonden
ze dit zoo’n weelde, dat ze haastig en ongedurig van het
één naar het ander liepen, niets tot stand brengend. Eén
jongen heeft den eersten dag in drie kwartier tijds dertien
maal een ander werkje ter hand genomen. Sommigen
kwamen informeeren „of dit maar voor één keer was”.
Toen ze op dit punt gerustgesteld waren, zei er één: ..Dan
neem ik morgen ook zoo’n matje en overmorgen stopverf
(pijpaarde) en nu ga ik bouwen.”
Nog dagelijks verbazen de onderwijzeressen zich over
hetgeen de kinderen uit zichzelf kunnen voorbrengen. Wat
echter het meest treft, is, dat de kinderen vriendelijker
dan vroeger met elkander omgaan. Nu het praten hen niet
verboden wordt, houden ze samen vertrouwelijke gesprek
ken, helpen en waardeeren ze elkaar en richten ze hun
leventje allergezelligst in. En uit alles blijkt, eiken dag en
elk uur opnieuw, dat de kinderen zich gelukkig gevoelen”.
De Heer Wethouder van Onderwijs heeft met den Direc
teur van den Schoolartsendienst en de Commissie van
Toezicht tweemalen een bespreking gehouden over de
mogelijkheid op een der bewaarscholen de methode naar de
beginselen van Montessori in te voeren. Voor deze proef
neming is uitgekozen de bewaarschool aan de ’s-Graven-
zandelaan. B. en W. hebben in beginsel besloten na eenige
veranderingen in de lokaliteit, op die school een volledige
proef met de nieuwe methode te nemen. Hieraan is echter
nog geen uitvoering gegeven kunnen worden.
Op initiatief van één onzer leden heeft in de bewaar
school aan de Ammuuitiehaven, met toestemming van
B. en W. een drukbezochte tentoonstelling plaats gehad
van de Montessori leermiddelen, daarvoor beschikbaar ge
steld door den Rotterdamschen eentralen leermiddelen
handel.
Het geven van openbare lessen werd, evenals vorige
jaren, toegepast aan de school Duinstraat tot voldoening
van de ouders der leerlingen en van liet personeel.
Op enkele scholen hadden schoolvergaderingen plaats,
o.a. ter voorbereiding van de schoolfeesten.
Bovendien worden op enkele scholen bijeenkomsten ge
bonden ter onderlinge bespreking van de beginselen van
Montessori.
De Commissie vermeldt hier met genoegen, hoe op de
school aan de Rotterdamsche straat door enkele onder
wijzeressen een keurige en volledige poppenkast is ge-