56 VERSLAG BE W A A RSCHOOL-ON DER WIJ S. heid onder de kinderen, die zelfs op de speelplaats was waar te nemen. Dit gebeurde echter niet dadelijk. Toen de oudere kinde ren voor het eerst hun eigen werk mochten kiezen, vonden ze dit zoo’n weelde, dat ze haastig en ongedurig van het één naar het ander liepen, niets tot stand brengend. Eén jongen heeft den eersten dag in drie kwartier tijds dertien maal een ander werkje ter hand genomen. Sommigen kwamen informeeren „of dit maar voor één keer was”. Toen ze op dit punt gerustgesteld waren, zei er één: ..Dan neem ik morgen ook zoo’n matje en overmorgen stopverf (pijpaarde) en nu ga ik bouwen.” Nog dagelijks verbazen de onderwijzeressen zich over hetgeen de kinderen uit zichzelf kunnen voorbrengen. Wat echter het meest treft, is, dat de kinderen vriendelijker dan vroeger met elkander omgaan. Nu het praten hen niet verboden wordt, houden ze samen vertrouwelijke gesprek ken, helpen en waardeeren ze elkaar en richten ze hun leventje allergezelligst in. En uit alles blijkt, eiken dag en elk uur opnieuw, dat de kinderen zich gelukkig gevoelen”. De Heer Wethouder van Onderwijs heeft met den Direc teur van den Schoolartsendienst en de Commissie van Toezicht tweemalen een bespreking gehouden over de mogelijkheid op een der bewaarscholen de methode naar de beginselen van Montessori in te voeren. Voor deze proef neming is uitgekozen de bewaarschool aan de ’s-Graven- zandelaan. B. en W. hebben in beginsel besloten na eenige veranderingen in de lokaliteit, op die school een volledige proef met de nieuwe methode te nemen. Hieraan is echter nog geen uitvoering gegeven kunnen worden. Op initiatief van één onzer leden heeft in de bewaar school aan de Ammuuitiehaven, met toestemming van B. en W. een drukbezochte tentoonstelling plaats gehad van de Montessori leermiddelen, daarvoor beschikbaar ge steld door den Rotterdamschen eentralen leermiddelen handel. Het geven van openbare lessen werd, evenals vorige jaren, toegepast aan de school Duinstraat tot voldoening van de ouders der leerlingen en van liet personeel. Op enkele scholen hadden schoolvergaderingen plaats, o.a. ter voorbereiding van de schoolfeesten. Bovendien worden op enkele scholen bijeenkomsten ge bonden ter onderlinge bespreking van de beginselen van Montessori. De Commissie vermeldt hier met genoegen, hoe op de school aan de Rotterdamsche straat door enkele onder wijzeressen een keurige en volledige poppenkast is ge-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1953